Polityka i prawo rolne

Jedna agencja zamiast dwóch

(Agrotechnika 2016 nr 9, s. 4)

Do konsultacji społecznych został przekazany projekt ustawy o Agencji Rozwoju Obszarów Wiejskich, która miałaby powstać z połączenia Agencji Nieruchomości Rolnych (ANR) i Agencji Rynku Rolnego (ARR). Nowy organ będzie wykonywał dotychczasowe zadania obu agencji, z zastrzeżeniem, że zadania agencji płatniczej wykonywane dotychczas przez ARR zostaną przejęte przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). W ten sposób placówka ta stanie się jedyną w Polsce agencją płatniczą w zakresie Wspólnej Polityki Rolnej.

 W ocenie resortu rolnictwa obecna struktura instytucjonalnego wsparcia rolnictwa i obszarów wiejskich nie zapewnia efektywnej realizacji koncepcji wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich w naszym kraju. Celem ustawy jest lepsze wykorzystanie zasobów i przyspieszenie realizacji zadań, poprawa współpracy i przepływu informacji dotyczących podmiotów działających w rolnictwie oraz udzielonej pomocy, a także minimalizacja kosztów funkcjonowania instytucjonalnej obsługi rolnictwa.

 

Oprac. Joanna Radziewicz

Zmiany w płatnościach / Barbara Szyndel

(Agrotechnika 2016 nr 9, s. 13-14)

Zgodnie z wytycznymi UE Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wprowadziło zmiany w systemie płatności związanych z produkcją, który będzie obowiązywał od 2017 roku. W miejsce dotychczasowej płatności do roślin wysokobiałkowych wprowadzono dwie oddzielne płatności – do roślin strączkowych przeznaczonych na ziarno i do upraw paszowych. W całym sektorze utrzymano łączną kopertę finansową, przy czym zwiększono udział środków przeznaczonych na wsparcie uprawy roślin strączkowych na ziarno.

W sektorach młodego bydła i krów płatność będzie przyznawana wszystkim rolnikom utrzymującym co najmniej 3 sztuki zwierząt kwalifikujących się do wsparcia i będzie wypłacana maksymalnie do 20 sztuk. Celem tego działania ma być umożliwienie dostępu do środków gospodarstwom mniej dochodowym, gdzie występuje zagrożenie spadku produkcji.

Ze wsparcia do owoców miękkich  wyłączono uprawę malin. W przypadku sektora pomidorów zmniejszono kopertę finansową o około 1/3, z uwagi na wzrost produkcji w latach 2014-2015 oraz utrzymanie wymogu umowy na dostawę do podmiotów przetwórczych.

W przypadku płatności do owiec ustalono nowy okres przetrzymywania zwierząt kwalifikujących się do wsparcia – od 15 marca do 15 kwietnia roku składania wniosków.

Płatności do buraków cukrowych będą przyznawane do powierzchni upraw wszystkich buraków cukrowych, a nie tylko buraków kwotowych.

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Gospodarstwo rolne a kasa fiskalna / Artur Krzyżanowski

(Wiadomości Rolnicze 2016 nr 9, s. 35)

Dla rolników rozliczających się na zasadach ogólnych, a także rolników ryczałtowych w 2016 roku nie zmieniają się przepisy dotyczące posiadania kas fiskalnych. Z obowiązku fiskalizacji są zwolnienirolnicy ryczałtowi oraz osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, których łączny dochód netto nie przekroczył 20 tys. zł. W limit ten nie wlicza się sprzedaży od skupów, firm i innych rolników zarejestrowanych na VAT.

W sytuacji, gdy rolnik  w ciągu roku przejdzie na VAT, kwotę 20 tys.  zł rozlicza się proporcjonalnie do liczby miesięcy. Limit na każdy miesiąc wynosi 1666 zł. Podział ma miesiące dotyczy tylko pierwszego roku przejścia na VAT. Po przekroczeniu limitu zwolnienia rolnik ma 2 miesiące na wprowadzenie kasy fiskalnej. Do sprzedaży z gospodarstwa nie wlicza się sprzedaży środków trwałych.

 W przypadku prawidłowej rejestracji pierwszej kasy fiskalnej Urząd Skarbowy  ma obowiązek zwrotu podatnikowi 90 proc. jej wartości, przy czym kwota ta nie może być wyższa niż 700 zł.

Status rolnika ryczałtowego mają producenci rolni, którzy dostarczają wyroby pochodzące z własnych gospodarstw lub świadczą usługi rolnicze i korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT.

 

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter