Dobre wieści dla Polski
- Szczegóły
- Kategoria: Rolnictwo w Unii Europejskiej i na świecie
DOBRE WIEŚCI DLA POLSKI -
handel zagraniczny artykułów rolno-spożywczych na plusie
Według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego w 2016 roku wartość eksportu artykułów rolno-spożywczych wyniosła 24 182 mln euro (€), co oznacza wzrost o 1,2%, w stosunku do poprzedniego roku. W strukturze tego eksportu udział państw Unii Europejskiej, w porównaniu do 2015 roku, spadł z 82,3% do 81,3%.
Eksport
W 2016 roku tradycyjnie, najwięcej artykułów rolno-spożywczych Polska sprzedała do Niemiec (22,6% wartości). Przede wszystkim były to: ryby wędzone (9%), mięso drobiowe (8%), wyroby piekarnicze i cukiernicze, czekolady i wyroby zawierające kakao, ryby przetworzone i zakonserwowane, papierosy, soki z owoców (głównie soku jabłkowego), filety rybne, mrożone owoce (m.in. truskawki i maliny).
Na drugim miejscu wśród odbiorców polskich produktów rolno-spożywczych znalazła się Wielka Brytania (9%). W 2016 roku sprzedano na ten rynek towary o wartości 2 149 mln €, a wzrost w porównaniu z rokiem 2015 był znaczny i wyniósł 5,6%. Eksportowaliśmy głównie wyroby zawierające kakao i czekoladę (13%), mięso drobiowe (11%), wyroby piekarnicze i cukiernicze oraz mięso przetworzone i solone (6,5%).
Trzecim, najważniejszym odbiorcą była Republika Czeska (6,7%), gdzie sprzedano najwięcej: oleju rzepakowego (14%), mięsa drobiowego (8,4%), papierosów (7,3%), kawy (7,1%), a także czekoladę i wyroby zawierające kakao. Odnotowano m.in. wzrost wartości eksportu karmy dla zwierząt - o 35%, papierosów - o 34% oraz syropów cukrowych - o 31%.
Na czwartym miejscu wśród największych odbiorców polskich towarów rolno-spożywczych znalazła się Holandia (5,6%). Kolejne miejsca zajęły: Włochy - 1 327 mln €, Francja - 1 237 mln €, Słowacja - 707 mln € oraz Węgry - 621 mln €.
Wśród pozostałych, ważnych partnerów handlowych, największy, bo prawie dwukrotny, wzrost wartości eksportu w porównaniu z 2015 rokiem, odnotowano w handlu z Gruzją do wartości 25,8 mln €, Mozambikiem do 23,3 mln € oraz Chile do 21,2 mln €.
- Do Gruzji sprzedano znacznie więcej niż rok wcześniej cukru, do Mozambiku wzrósł eksport pszenicy, a do Chile mięsa wieprzowego.
- Większa sprzedaż puchu do Tajwanu przyczyniła się do wzrostu wartości eksportu do tego kraju o 83%, tj. do poziomu 26 mln €.
- Jeśli chodzi o Australię, to za sprawą większego eksportu papierosów, odnotowano wzrost sprzedaży z 38 mln do 69 mln €, czyli o około 80%.
- Sprzedaż dużej partii pszenicy przyczyniła się do wzrostu wartości polskiego eksportu m.in. do Nigerii, RPA i Arabii Saudyjskiej. W efekcie, łączna wartość sprzedanych towarów rolno-spożywczych do Nigerii wzrosła o 67% i wyniosła 52 mln €, do RPA wzrosła o 62% osiągając wartość 71 mln €, zaś do Arabii Saudyjskiej wzrosła o 43%, tj. do ponad 350 mln €.
- Na uwagę zasługuje również wzrost wartości eksportu jabłek na Białoruś, który przyniósł wzrost wartości sprzedaży na ten rynek o 43% do poziomu 334 mln €.
- Zwiększona sprzedaż mięsa wieprzowego, drobiowego i podrobów jadalnych do Hongkongu znacząco wpłynęła na wzrost wartości eksportu do tego kraju o 48% do poziomu 188 mln €.
Poza wyżej wymienionymi państwami, odnotowano również znaczący wzrost wartości sprzedaży polskich towarów rolno-spożywczych m.in. do Senegalu (o 54%), Japonii (o 34%), Izraela (o 23%), Austrii (o 15%) oraz Belgii (o 14%). Wartość eksportu spadła m.in. do Maroka (o 70%), Kenii (o 58%), Jordanii (o 30%), Meksyku (o 25%), Kazachstanu (o 24%), Chin (o 19%), Francji (o 17%) oraz do Włoch (o 6%).
Import
W 2016 roku zostały sprowadzone do Polski artykuły rolno-spożywcze na ogólną kwotę 17 060 mln €, co oznaczało wzrost o 6,2%, w porównaniu do 2015 roku. Udział przywozu z państw Unii stanowił 69,2% ogólnej wartości importu towarów rolno-spożywczych do Polski, rok wcześniej było to 68,4%.
Artykuły rolno-spożywcze, które importowano do Polski, tak jak w przypadku eksportu pochodziły głównie z Niemiec (20%), a ich wartość w 2016 roku wyniosła 3 463 mln €. Najwięcej pod względem wartości sprowadzono z Niemiec: mięsa wieprzowego, czekolady i wyrobów zawierających kakao, kawy, karmy dla zwierząt, wyrobów piekarniczych i ciastkarskich (w tym m.in. pieczywa herbatników i wafli), syropów cukrowych, oleju palmowego oraz serów. Import:
- z Holandii osiągnął wartość 1 415 mln € (sprowadzano przede wszystkim mięso wieprzowe, rośliny żywe i kwiaty cięte),
- z Hiszpanii - 956 mln € (owoce cytrusowe oraz mięso wieprzowe),
- z Norwegii - 904 mln € (ryby świeże (gł. łosoś), mrożone oraz filety rybne),
- z Danii - 784 mln € (świnie i mięso wieprzowe),
- z Włoch - 731 mln € (czekolada, wyroby zawierające kakao, winogrona, syropy cukrowe, wino, sery oraz makarony),
- zaś z Argentyny - 5 639 mln € (makuch sojowy).
Saldo
Saldo w obrotach artykułami rolno-spożywczymi było dodatnie i w 2016 roku osiągnęło poziom 7 122 mln €, spadło jednak o 8,9% w porównaniu z 2015 rokiem (+7 818 mln €). Saldo w obrotach z państwami UE również było dodatnie i wyniosło 7 869 mln €, w porównaniu do 2015 roku odnotowano spadek o 9,1%, wówczas wyniosło plus 8 660 mln €. Najwyższe dodatnie saldo uzyskała Polska w obrotach z Niemcami (+2 003 mln €), Wielką Brytanią (+1 630 mln €), Republiką Czeską (+1 059 mln €), Francją (+663 mln €) i z Włochami (+596 mln €). Natomiast zdecydowanie większy import od eksportu, a tym samym ujemne saldo miało miejsce w handlu m.in. z Norwegią (-783 mln €), Argentyną (-637 mln €), Hiszpanią (-363 mln €), Danią (-272 mln €) i z Brazylią (-242 mln €).
Prognoza na I połowę 2017 r.
W pierwszej połowie 2017 r. na sytuację w polskim handlu zagranicznym w największym stopniu będą wpływały następujące czynniki:
- niewielka poprawa sytuacji gospodarczej w UE,
- niekorzystna koniunktura w Rosji,
- niska dynamika wzrostu gospodarczego w Chinach,
- restrykcje w handlu (m.in. embargo rosyjskie),
- zmiany kursów walut,
- wzrost nadwyżek produktów roślinnych i zwierzęcych w Europie Zachodniej i na większości światowych rynków,
- niskie ceny surowców rolnych na światowych rynkach,
- mały wzrost lub zmniejszenie nadwyżek na krajowych produktów roślinnych po zbiorach 2016 r.,
- wzrost presji podaży na rynku trzody chlewnej, mniejsze nadwyżki na rynku wołowiny,
- kurs wymiany złotego do euro i dolara USA,
- konkurencyjność polskich produktów na rynkach docelowych powodowana przez przewagi cenowo - kosztowe.
Przewiduje się, że wartość eksportu produktów rolno-spożywczych ogółem w I połowie 2017 r. może osiągnąć około 12,0 mld € i być o ponad 4% większa od wartości z pierwszej połowy 2016 r. Wydatki na import zmaleją o ponad 1% do 8,0 mld €. Nadwyżka obrotów może ukształtować się w granicach 4,0 mld €, wobec 3,4 mld € w analogicznym okresie 2016 r.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Źródła:
- Farmer 2017 nr 1-3
- Handel zagraniczny produktami rolno-spożywczymi – stan i perspektywy, 2016 nr 44
- Top Agrar Polska 2017 nr 1-3
- Tygodnik Poradnik Rolniczy 2017 nr 1-16
- minrol.gov.pl
- arr.gov.pl
- arimr.gov.pl
- agronews.pl
- ierigz.gov.pl