Przemysł spożywczy
- Szczegóły
- Kategoria: Przegląd polskiej prasy rolniczej
Co będzie na topie w 2017? Tendencje w rozwoju produktów mleczarskich / Maria Baranowska, Katarzyna Staniewska
(Przegląd Mleczarski 2017 nr 2, s. 3-10)
Każdego roku firmy badające rynek żywności i zachowania konsumentów w wielu rejonach świata, a także monitorujące aktualne doniesienia naukowe związane z odżywianiem wytyczają kluczowe trendy rozwoju żywności i żywienia. Z przeglądu top trendów skierowanych do przemysłu mleczarskiego wynika, że:
- Bardzo ważną strategią rozwoju żywności jest trend określany jako „czysta etykieta”, który ściśle związany jest z produktami naturalnymi.
- Trwa debata i zdecydowane działania w kierunku obniżenia ilości cukru dodawanego do żywności.
- Rynek nowych produktów jest dominowany przez żywność i dodatki funkcjonalne pochodzenia roślinnego.
- Personalizacja żywienia.
- W centrum preferencji konsumentów są przekąski dla wszystkich i ze wszystkich rodzajów żywności.
- Powodzenie działań marketingowych można wesprzeć uruchamiając e-handel oraz projektując idealne opakowania, pojemniki i etykiety.
Na rynku mleczarskim niesłabnącą popularnością cieszą się białka mleka, tłuszcz mlekowy, przekąski o wysokich walorach smakowych i odżywczych, jogurty naturalne i smakowe. Ponadto pełnotłuste naturalne, eko, bio, organiczne produkty mleczarskie o zwiększonej zawartości białka i zredukowanej zawartości laktozy, czytelnie i zrozumiale oznakowane, w opakowaniach o stonowanej szacie graficznej.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Jakość smoothies jabłkowych w zależności od odmian / Jarosław Markowski i in.
(Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny 2017 nr 2, s. 2-7)
„Smoothies” - produkty otrzymywane poprzez zmieszanie przecierów owocowych i soków, charakteryzujące się gęstą, gładką konsystencją; niekiedy zawierają dodatek produktów przemysłu mleczarskiego i/lub składniki funkcjonalne, np. z aloesu, miłorzębu japońskiego - to w skali przemysłowej stosunkowo nowy rodzaj napojów.
Produkowane są „smoothies” o przedłużonej trwałości, jak i wymagające przechowywania chłodniczego. W produkcji smoothies owocowych, jeśli mają być zaliczone do soków bądź nektarów, należy stosować się do zaleceń dyrektywy 2012/12/EU. Produkty te, tak jak soki i nektary, mogą być produkowane zarówno z soku zagęszczonego, jak i bezpośrednio z owoców. W języku polskim mogą być nazwane sokami (jeśli zawierają 100% składnika owocowego) bądź nektarami przecierowymi.
W Europie produkcja „smoothies” wykazuje zmienną dynamikę. W ostatnich latach najwyższą dynamikę wzrostu konsumpcji tego rodzaju produktu obserwuje się na rynku niemieckim i to pomimo ich wysokich cen.
Przeprowadzono badania dotyczące technologii produkcji „smoothies” jabłkowych z krajowego surowca z uwzględnieniem wpływu odmiany na jakość produktów. Do doświadczeń użyto 6 odmian jabłek, w tym 3 z największym udziałem rynku – Idared, Szampion, Jonica, oraz Golden Delicious, Elisa i Topaz. Spośród nich najbardziej preferowaną odmianą okazała się odmiana „Szampion”, ewentualnie w mieszaninie z odmianą Topaz. „Smothies” z Szampionów charakteryzował się intensywnością barwy oraz słodkim smakiem. Odmiana ta odznacza się najniższą kwasowością. „Smothies” z jabłek zawierają błonnik pokarmowy (np. miąższ, często także nasiona), są gęstsze od soku owocowego, o konsystencji podobnej do koktajli. Są zdrowe, syte i pełne witamin.
Oprac. Aleksandra Szymańska