Rynek wina - branża z potencjałem

Rynek wina – branża z potencjałem

Sprzedaż wina w Polsce od lat nieprzerwanie rośnie i w 2016 roku wzrost wyniósł 5,1 procent. Rynek osiągnął wielkość 127 miliona litrów oraz wartość 2,46 miliarda złotych wobec 2,34 miliarda w 2015 roku, gdy rynek wzrósł o 5,7 proc. W 2017 r. krajowy rynek wina może osiągnąć wartość 2,6 miliarda złotych.

Rynek wina w Polsce ma silny potencjał wzrostu i może przyspieszyć w 2017 roku, a jego dynamika może wynieść około 7,0 proc. Na rynku tym umacnia się trend premiumizacji (trend, który coraz wyraźniej dyktuje kierunki zmian na rynku alkoholi i będzie dominował na nim w najbliższych latach), szybko rosną wydatki na wina stołowe i musujące, a Polacy kupują wina przede wszystkim w super- i hipermarketach.

Konsumpcja wina w Polsce jest najniższa w Europie - na jednego mieszkańca nie osiągnęła jeszcze poziomu 4 litrów. Spożycie wina w Polsce wynosi 3,2 litra na osobę, podczas gdy w Hiszpanii jest to 21,3 l, w Wielkiej Brytanii – 22 l, w Niemczech – 24,8 l, Szwecji - 26 l, we Włoszech – 33,3 l, a we Francji – 42,5 l.

Zdaniem ekspertów siły, które budują i oddziałują obecnie na rynek wina w Polsce  to rosnące dochody per capita, zwiększający się poziom wykształcenia, rosnący wpływ kobiet na decyzje konsumenckie, rozwój turystyki, zmiana stylu życia i rosnąca skłonność do zakupu dóbr luksusowych.

Aktualną sytuację na krajowym rynku wina określa (w odniesieniu do konkretnych lat gospodarczych):

  • liczba producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytoriom Rzeczypospolitej Polskiej, wpisanych do ewidencji prowadzonej przez Prezesa ARR;
  • areał uprawy winorośli, z których pozyskiwane są winogrona przeznaczone do wyrobu wina;
  • wielkość zbiorów winogron;
  • wielkość produkcji wina;
  • ilość wina wprowadzona do obrotu.

Pierwsze zgłoszenia o wpis do ewidencji wpłynęły do ARR w 2008 r. i dotyczyły roku gospodarczego 2008/2009. Do ewidencji producentów i przedsiębiorców wyrabiających wino z winogron pozyskanych z upraw winorośli położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rok gospodarczy 2008/2009 wpisanych zostało 35 producentów. Jednakże w trakcie tego roku gospodarczego wpłynęło do ARR wiele wniosków o skreślenie z ewidencji, i w związku z tym, na koniec roku gospodarczego 2008/2009 liczba podmiotów wpisanych do ewidencji wyniosła 28.

W następnych 3 latach gospodarczych, tj. 2009/2010 - 2011/2012 ilość wpisów do ewidencji była na podobnym poziomie. Znaczący wzrost producentów i przedsiębiorców zainteresowanych wyrobem wina na sprzedaż zauważyć można od roku gospodarczego 2012/2013. Związane było to m.in. z:

  • kolejną nowelizacją ustawy o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina – dalsze ułatwienia administracyjne;
  • wchodzeniem w fazę produkcyjną nowych nasadzeń winorośli.

WAŻNE DANE:

W latach gospodarczych 2016/2017 liczba producentów wina wpisanych do ewidencji wyniosła 151 osób.

Powierzchnia upraw winorośli w latach gospodarczych:

  • 2009/2010 – 35 ha
  • 2016/2017 – 221,94 ha

Zbiory winogron w kwintalach w latach gospodarczych:

  • 2009/2010 – 598,25
  • 2016/2017 – 10 933,48

Areał upraw winorośli według ich położenia - rok gospodarczy 2014/2015. Ogółem 134,35 ha winnic, przy czym:

  • Najmniej w pomorskim – 0,70 ha
  • Najwięcej w lubuskim – 36,23 ha

Areał upraw winorośli według ich położenia - rok gospodarczy 2015/2016. Ogółem 194,24 ha winnic, przy czym:

  • Najmniej w pomorskim – 0,70 ha
  • Najwięcej w lubuskim – 51,56 ha

Areał upraw winorośli według ich położenia rok gospodarczy 2016/2017. Ogółem 221,94 ha winnic, przy czym:

  • Najmniej w opolskim – 0,49 ha
  • Najwięcej w lubuskim – 57,54 ha

Wielkość produkcji wina w latach gospodarczych:

  • 2009/2010 – 412,49 hl
  • 2016/2017 – 6993,82 hl

Ilości wina wprowadzone do obrotu w latach gospodarczych:

  • 2009/2010 – 247,88 hl
  • 2015/2016 – 2124,86 hl

Zdaniem Grupy Ambra (lider rynku wina w Polsce oraz czołowy producent, importer i dystrybutor win w Europie Środkowej i Wschodniej), funkcja alkoholu zmienia się właściwie na całym świecie i raczej nie zmieniają się wolumeny, ale rosną wydatki, co oznacza, że jest styl i trend konsumpcji bardziej wartościowych i jakościowych alkoholi. W Polsce trend ten zaczyna być również coraz bardziej widoczny.

Oprac. Aleksandra Szymańska

Źródła:

  • Burkot, Polskie wino nie tylko dla koneserów, [w:] „Biuletyn Informacyjny Agencja Rynku Rolnego”, 2016 nr 3
  • Burkot, Rynek wina z potencjałem, [w:] „Biuletyn Informacyjny Agencja Rynku Rolnego”, 2017 nr 3
  • Sytuacja na rynku wina w Polsce, Agencja Rynku Rolnego, Warszawa 2017
  • Zmarzłowski, Zmiany na rynku wina w Polsce w latach 1999-2009, [w:] „Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu”, 2013 t. 15 z. 4
  • portalspożywczy.pl
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter