Program dla Polskiego Ziemniaka
- Szczegóły
-
Kategoria: Rolnictwo w UE i na świecie
Rok 2019 jest prawdopodobnie ostatnim w produkcji ziemniaka, w którym na producentach tego gatunku nie ciążą żadne zobowiązania formalno-prawne, poza dokonaniem wpisu do rejestru takiej działalności w Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (PIORIN). Taki scenariusz zakłada opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w 2018 r. „Program dla Polskiego Ziemniaka”, który zacznie obowiązywać od 2020 roku, czyli już od przyszłego sezonu.
„Program dla Polskiego Ziemniaka” został opracowany jako odpowiedź na potrzeby branży producentów, przetwórców i dystrybutorów ziemniaka. Stanowi kompleksową analizę najistotniejszych problemów dotykających branżę oraz określa działania służące ich rozwiązaniu. Kluczowymi dla Programu są przy tym działania w celu ograniczenia występowania w Polsce bakteriozy pierścieniowej ziemniaka. Zgodnie z przyjętym programem osiągnięcie powyższych celów będzie wymagało podjęcia szeroko zakrojonych, komplementarnych działań, takich jak:
- Uzyskanie profesjonalnej produkcji ziemniaka wolnej od bakterii Clavibacter michiganensis ssp. Sepedonicus, a co za tym idzie:
- Wprowadzenie obowiązku wysadzania ziemniaków wolnych od tej bakterii. Obowiązek wysadzania jedynie ziemniaków o znanej zdrowotności zarejestrowanych przez PIORIN obejmie producentów zarejestrowanych w PIORIN (tj. produkujących na rynek - zarówno z przeznaczeniem ziemniaków na cele konsumpcyjne, jak i przemysłowe) - ok. 47,8 tys. podmiotów. Aby ułatwić producentom spełnienie wprowadzonego warunku, będą oni ponosić 50% kosztów badań laboratoryjnych ziemniaków innych niż sadzeniaki, przeznaczonych do sadzenia. Obowiązek zostanie wprowadzony począwszy od sezonu uprawowego 2020 r.
- Realizacja dopłat do powierzchni kwalifikowanymi sadzeniakami ziemniaka.
W celu zachęcenia producentów do korzystania z kwalifikowanych sadzeniaków ziemniaka kontynuowany będzie w odniesieniu do ziemniaka mechanizm dopłat do 1 ha powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany, wprowadzony w 2007 r. w oparciu o przepisy ustawy z 11 marca 2004 r. o organizacji niektórych rynków rolnych.
- Realizacja wsparcia dla gospodarstw, w których wykryto bakterię. Kontynuowane będzie wsparcie producentów ziemniaka w walce z bakterią poprzez dotacje na pokrycie kosztów związanych ze zwalczaniem bakterii. Przewiduje się, że rekompensata poniesionych strat dla producentów ziemniaków towarowych (porażonych przez bakterię) na poziomie odpowiednio 70% i 50% w przypadku gospodarstw wykorzystujących niezbadany materiał nasadzeniowy.
- Ułatwienie w zagospodarowywaniu porażonych bulw ziemniaka.
- Szkolenia dla rolników.
- Wyeliminowanie nieprawidłowości na krajowym rynku ziemniaka.
Wprowadzenie przepisów zobowiązujących do podawania kraju pochodzenia w przypadku obrotu ziemniakami oraz właściwego oznaczania ziemniaków młodych.
- Zwiększenie kar za naruszenia przepisów dotyczących produkcji i obrotu ziemniakami. Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o ochronie roślin oraz niektórych innych ustaw wprowadziła administracyjną karę pieniężną na poziomie do 5000 zł za niewykonanie decyzji administracyjnej, dotyczącej zwalczania organizmów kwarantannowych (w tym bakterii Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus) oraz do 12500 zł za wywóz towarów (w tym bulw ziemniaków) do innych państw członkowskich bez wymaganych dokumentów.
- Prowadzenie ukierunkowanych kontroli zdrowotności, znakowania i jakości w obrocie ziemniakami.
- Promocja polskiego ziemniaka na rynku krajowym i rynkach zagranicznych.
Działania promocyjne ziemniaka będą opierać się m.in. na:
- promowaniu produktów rolnych i żywnościowych, w tym ziemniaków, proekologicznych metod ich produkcji, a także znaków i systemów jakości produktów ziemniaczanych;
- zwiększaniu dostępności do lokalnych i regionalnych producentów ziemniaka o wysokiej jakości, poprzez m.in. rozwój strony internetowej i aplikacji mobilnej „Polska Smakuje”;
- promocji zasad prawidłowego odżywiania i informacji nt. wartości odżywczych ziemniaków, w tym kształtowanie wśród dzieci i młodzieży właściwych nawyków żywieniowych poprzez m.in. warsztaty edukacyjne dla dzieci „Lekcje zdrowia", warsztaty kulinarne dla młodzieży ze szkół oraz cykle kulinarne, emitowane w telewizji w oparciu o produkty o wysokiej jakości, w tym ziemniaki;
- budowaniu patriotyzmu konsumenckiego poprzez podkreślanie polskiego pochodzenia ziemniaków, wyróżniających się wysoką jakością, niskim stopniem chemizacji ich uprawy.
Przewiduje się, że program będzie realizowany przez okres 4 lat, po czym przeprowadzona zostanie ocena efektywności przyjętych rozwiązań.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Źródło:
- Nowacki, Będzie Program dla Polskiego Ziemniaka, [w:] „Agro Serwis”, 2019 nr
5-6
- Program dla Polskiego Ziemniaka, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, wrzesień 2018, gov.pl
- sodr.pl
- http://www.wodr.poznan.pl
Produkcja białek roślinnych w UE
- Szczegóły
-
Kategoria: Rolnictwo w UE i na świecie
Białko roślinne jest ważnym składnikiem wykorzystywanym przez europejski sektor rolno-spożywczy. Jednak ze względu na różnego rodzaju czynniki rynkowe i klimatyczne, produkcja roślin wysokobiałkowych w Europie jest niewystarczająca by zaspokoić rosnący popyt na produkty z tego sektora. Aby zmienić tę sytuację potrzebna jest skoordynowana praca wszystkich państw członkowskich.
W latach 2016/2017 popyt na białko roślinne w Europie wyniósł około 27 mln ton białka surowego, przy czym najważniejszym rynkiem zbytu był przemysł paszowy (93 proc. pod względem wielkości sprzedaży). Wskaźnik samowystarczalności UE różnił się w zależności od źródła białka (rzepak 79 proc., słonecznik 42 proc., soja 5 proc.). Import surowego białka do krajów UE kształtował się na poziomie 17 mln ton (z czego 13 mln ton to białko pozyskiwane z soi). Surowce te napływały przede wszystkim z Brazylii, Argentyny i Stanów Zjednoczonych. Ponadto 1,5 mln ton surowego białka otrzymywanego ze słonecznika oraz prawie milion ton rzepaku dostarczyła Ukraina.
Jednak od czasu reformy Wspólnej Polityki Rolnej widoczne są pewne pozytywne tendencje w uprawie roślin strączkowych. Od 2013 roku produkcja soi w UE podwoiła się, w 2018 roku osiągając wartość 2,8 mln ton. Jej czołowymi producentami były Włochy, Francja i Rumunia. W przypadku innych roślin strączkowych sytuacja była bardzo podobna. W ubiegłym roku produkcja unijna wzrosła trzykrotnie do poziomu 6 mln ton (2,6 mln ha). Głównymi roślinami strączkowymi uprawianymi na nasiona były groch polny (Francja, Hiszpania, Litwa) i bób (Francja, Wielka Brytania), natomiast soczewica i ciecierzyca były uprawiane na ograniczonych obszarach.
Uprawa rzepaku w krajach członkowskich w latach 2013-2018 wzrosła o 66 proc.( z 4,1 do 6,8 mln ha), a produkcja osiągnęła poziom 20 mln ton (przede wszystkim jako surowiec do produkcji biopaliw). Wiodącymi producentami rzepaku były Niemcy, Francja i Polska.
Rynek białek roślinnych składa się z trzech segmentów:
- paszy konwencjonalnej (mieszanki paszowe dla drobiu - 35 proc., dla świń - 33 proc., dla przeżuwaczy - 28 proc. ze znacznym udziałem śruty sojowej),
- paszy wysokowartościowej (wykorzystywanej przede wszystkim w gospodarstwach spełniających standardy dotyczące dobrostanu zwierząt, wpływu na środowisko, rodzaju produkcji (z wykorzystaniem pasz ekologicznych lub niezmodyfikowanych genetycznie), z regionalnymi łańcuchami dostaw). Stwarza to możliwości dla rozwoju upraw roślin strączkowych w UE, a szczególnie dla producentów soi, która tylko w Europie nie jest modyfikowana genetycznie).
- żywności (szczególnie obiecujący jest rynek substytutów mięsa i produktów mlecznych, z rocznymi wskaźnikami wzrostu wynoszącymi odpowiednio 14 proc. i 11 proc.).
W przyjętym przez Komisję Europejską sprawozdaniu w sprawie rozwoju produkcji białka roślinnego w Unii Europejskiej dokonano przeglądu sytuacji w zakresie jego popytu i podaży w krajach członkowskich, a także przeanalizowano możliwości dalszego rozwoju produkcji w sposób racjonalny pod względem ekonomicznym i środowiskowym. Zwrócono też uwagę na szereg istniejących instrumentów polityki i wniosków ustawodawczych, które mogą wpłynąć na lepsze wykorzystanie potencjału roślin wysokobiałkowych w UE. Obejmują one m.in.:
- Wsparcie dla rolników zajmujących się produkcją białek roślinnych w ramach przyszłej WPR poprzez uwzględnienie ich w strategicznych planach krajowych w zakresie:
- ustanowienia programów sektorowych, przynoszących bezpośrednie lub pośrednie korzyści dla sektora białek, w celu wzmocnienia łańcuchów dostaw i uwolnienia potencjału rynkowego;
- podkreślania i nagradzania korzystnego wpływu roślin strączkowych na osiągnięcie celów środowiskowych i klimatycznych poprzez ekoprogramy oraz zobowiązania w zakresie zarządzania środowiskowego i klimatycznego w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich;
- stymulacji wsparcia rozwoju obszarów wiejskich na rzecz inwestycji w gospodarstwach, doradztwa dla gospodarstw, transferu wiedzy, zakładania organizacji producentów i współpracy w obrębie łańcucha żywnościowego;
- przyznawanie funduszy na wsparcie dochodów związanych z wielkością produkcji białek roślinnych w przypadku trudności w jej rozwoju w celu zwiększenia konkurencyjności lub poprawy jakości białek roślinnych (nie ograniczając tych kwot do dodatkowych 2 proc.).
- Zwiększanie konkurencyjności poprzez badania naukowe i innowacje finansowane z unijnych programów badawczych:
- zwiększenie budżetu europejskiego programu badawczego "Horyzont Europa" oraz innych programów rozwoju obszarów wiejskich (PROW), w ramach których prowadzone są grupy operacyjne i służby wsparcia innowacji dotyczących roślin wysokobiałkowych.
- Poprawa analizy rynku i jego przejrzystości dzięki wprowadzeniu udoskonalonych narzędzi monitorowania:
- skuteczniejsze gromadzenie danych dotyczących cen, przepływów handlowych, spożycia, produkcji roślin wysokobiałkowych;
- uwzględnienie kwestii roślin wysokobiałkowych w pracach Unijnego Centrum Monitorowania Rynku Upraw;
- wzajemna wymiana danych pomiędzy państwami członkowskimi.
- Podkreślanie korzystnego wpływu białek roślinnych na zdrowie, klimat i środowisko poprzez:
- aktywny udział w różnego rodzaju programach zajmujących się promocją roślin wysokobiałkowych w rolnictwie, paszach i żywności, jak: programy dotyczące systemów jakości UE, rolnictwo ekologiczne, programy podkreślające szczególne systemy produkcji rolnej.
- Położenie nacisku na lepszą wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw i zrównoważonych praktyk agronomicznych oraz gromadzenie informacji na temat działalności badawczej i innowacji technologicznych:
- stworzenie specjalnej platformy wiedzy.
Z dostępnych danych wynika, że wpływ na rozwój unijnego sektora białek roślinnych, zwłaszcza w zakresie pasz wysokowartościowych i segmentów żywności będą miały następujące czynniki:
- wzrost konkurencyjności roślin wysokobiałkowych uprawianych w krajach unijnych w porównaniu z krajami poza członkowskimi, np: dzięki możliwości wykorzystania lepszych odmian, znajomości innowacyjnych praktyk agronomicznych, dostępności do danych umożliwiających wzajemną wymianę informacji rynkowych;
- rozwój zorganizowanych łańcuchów dostaw i organizacji producentów, które mogą się przyczynić do poprawy jakości roślin wysokobiałkowych oraz zapewnić lepszą promocję tego surowca na świecie;
- informowanie o korzystnym wpływie roślin strączkowych na osiągnięcie celów środowiskowych i klimatycznych, poprzez różnego rodzaju praktyki agroekologiczne, jak stosowanie w większym zakresie systemów płodozmianu;
- informowanie konsumentów o pozytywnym wpływie białek roślinnych na zdrowie człowieka (w celu zmiany ich nawyków żywieniowych) oraz środowisko naturalne;
- wpływ innych praktyk na produkcję roślin wysokobiałkowych, jak cele ONZ dotyczące zrównoważonego rozwoju, dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii, europejska strategia dotycząca zrównoważonego rozwoju i biogospodarki.
oprac. Joanna Radziewicz
Na podstawie Sprawozdania Komisji dla Rady i Parlamentu Europejskiego w sprawie rozwoju produkcji białek roślinnych w Unii Europejskiej.