Decyzje Komisji Europejskiej w sprawie interwencji rynkowych w związku z COVID-19

30 kwietnia br. Komisja Europejska przyjęła kolejny pakiet legislacyjny, dotyczący działań na rynkach rolnych w odpowiedzi na kryzys wywołany pandemią COVID-19.

Pakiet obejmuje 11 projektów rozporządzeń odnoszących się do:

  1. dopłat do prywatnego przechowywania mięsa i produktów mleczarskich;
  2. odstępstwa od stosowania art. 101 ust. 1 TFUE, ustanawiającego zakaz nieuczciwej konkurencji w zakresie stosowania porozumień kartelowych, przewidujących ograniczanie lub kontrolowanie produkcji w odniesieniu do ziemniaków, kwiatów i roślin ozdobnych, mleka
    i przetworów mlecznych;
  3. elastyczności w programach sektorowych w odniesieniu do m.in. owoców i warzyw, Krajowych Programów Wsparcia Pszczelarstwa oraz Programu szkolnego. Publikacja rozporządzeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zaplanowana jest na początek maja br.

W dniach 20 oraz 22 kwietnia br. Komisja Europejska przekazała państwom członkowskim
do konsultacji projekty rozporządzeń. W odpowiedzi na uwagi zgłoszone przez państwa członkowskie, w tym przez Polskę, Komisja Europejska wprowadziła kilka zmian. W projektach Komisja nie uwzględniła dopłat do prywatnego przechowywania mięsa drobiowego, o co Polska kilkakrotnie wnioskowała.

Projekty zawarte w przyjętym przez KE pakiecie

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa z bydła w wieku ośmiu miesięcy lub więcej, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kod CN i opis produktu:

ex 0201 20 50: ćwierci rozdzielone - tylna część półtuszy, posiadająca wszystkie kości, udo i krzyżową włącznie z polędwicą, z minimalnie trzema całymi lub przeciętymi żebrami, z goleniem lub bez oraz z cienką pachwiną lub bez;

  • Klasa uformowania:
    • S: Wybitne
    • E: Doskonałe
    • U: Bardzo dobre
    • R: Dobre
    • O: Dostateczne
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 1 008 euro/tonę
    • 120 dni: 1 033 euro/tonę
    • 150 dni: 1 058 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę;
  • Projekt zawiera przepisy dotyczące odstępstw od przeprowadzanych kontroli, w tym kontroli na miejscu.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

    • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
    • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) w sprawie przyznania dopłat do prywatnego przechowywania mięsa baraniego i koziego oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do dopłat mięso musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji III w załączniku VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Dopłata jest przyznawana wyłączenie do ilości świeżego lub schłodzonego mięsa, które nie było wcześniej przechowywane;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r.;
  • Produkty kwalifikujące się do dopłat - kody CN i opis produktów:
    • ex 0204 10 00:  świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z jagniąt w wieku poniżej
      12 miesięcy;
    • ex  0204 50 11: świeża lub schłodzona tusza lub półtusza z kóz w wieku poniżej
      12 miesięcy;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 90 dni: 866 euro/tonę
    • 120 dni: 890 euro/tonę
    • 150 dni: 915 euro/tonę
  • Minimalna ilość objęta wnioskiem o dopłaty: 5 ton;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wyprowadzenie z magazynu;
  • Okres przechowywania może wynosić 90, 120 lub 150 dni;
  • Stawka zabezpieczenia: 100 euro/tonę.

Komisja będzie monitorowała ilości, jakie będą mogły zostać objęte dopłatami na podstawie przekazywanych przez państwa członkowskie powiadomień do Komisji Europejskiej dwa razy w tygodniu:

    • w każdy poniedziałek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli)  informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w czwartek i piątek poprzedniego tygodnia;
    • w każdy czwartek nie później niż do godz. 12.00 (czasu obowiązującego w Brukseli) informacje o ilościach produktów w odniesieniu do których złożono ważne wnioski w poniedziałek, wtorek i środę poprzedniego tygodnia;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Komisja zamknie mechanizm, kiedy skumulowana ilość we wnioskach o dopłaty będzie bliska lub osiągnie oszacowane wydatki Komisji Europejskiej na ten cel.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie odtłuszczonego mleka w proszku oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy odtłuszczone mleko w proszku (OMP) musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji VI załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie OMP wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość OMP objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 5,11 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,13 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie OMP z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wprowadzającego prywatne przechowywanie masła oraz ustalającego z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 17 i art. 18 ust. 2 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy masło musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. Produkt musi spełniać wymagania określone w sekcji IV załącznika VI do rozporządzenia delegowanego (UE) 2016/1238;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie masła wprowadzonego do przechowywania przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 10 ton;
  • Stawka zabezpieczenia: brak;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 90 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 9,83 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,43 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie masła z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) wprowadzającego tymczasowy nadzwyczajny system dopłat do prywatnego przechowywania niektórych serów oraz ustalające z góry stawkę dopłat.

Podstawa prawna: art. 219 ust. 1 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • W celu kwalifikowania się do pomocy ser musi być solidnej i właściwej jakości handlowej oraz pochodzić z Unii. W dniu rozpoczęcia obowiązywania umowy o przechowywanie, ser ma mieć minimalny wiek, który odpowiada, w przypadku serów z chronioną nazwą pochodzenia lub chronionym oznaczeniem geograficznym na mocy rozporządzenia (UE) nr 1151/2012, okresowi dojrzewania określonemu w specyfikacji produktu oraz w przypadku innych serów normalnemu okresowi dojrzewania określonemu przez państwa członkowskie;
  • Łącznie dopłatą do prywatnego przechowywania jest objętych 100 tys. ton sera, z czego limit
    dla Polski wynosi 8 277 ton;
  • Wnioski o dopłaty mogą być składane  od 7 maja 2020 r. do 30 czerwca 2020 r.;
  • Wnioski mogą dotyczyć wyłącznie sera umieszczonego w przechowywaniu przed ich złożeniem;
  • Minimalna ilość masła objęta wnioskiem: 0,5 tony;
  • Okres przechowywania objęty dopłatą: od 60 dni do 180 dni;
  • Stawka dopłaty na okres przechowywania:
    • 15,57 euro/tonę w odniesieniu do stałych kosztów przechowywania;
    • 0,40 euro/tonę za dzień w odniesieniu do przechowywania objętego umową;
  • Przechowywanie objęte umową kończy się w dniu poprzedzającym wycofanie sera z magazynu;

Rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w sprawie środków stabilizacji rynków w sektorze ziemniaka;
  2. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) upoważniającego do zawierania umów oraz podejmowania decyzji w zakresie środków stabilizujących sektor drzew i innych roślin żywych, bulw, korzeni i tym podobnych, kwiatów ciętych i liści ozdobnych;
  3. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) zezwalającego na zawieranie porozumień i decyzji w zakresie planowania produkcji w sektorze mleka i przetworów mlecznych.

Podstawa prawna: art. 222 rozporządzenia nr 1308/2013 - w celu ustabilizowania danego sektora stosuje się odstępstwo od zakazu porozumień i praktyk, które mogą wpływać na handel między państwami UE, tj. od stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej;

  • Podmioty, których dotyczy projekt rozporządzenia: rolnicy, zrzeszenia rolników, związki takich zrzeszeń, uznane na podstawie przepisów rozporządzenia 1308/2013 organizacje producentów, zrzeszenia uznanych organizacji producentów i uznane międzybranżowe  organizacje, dalej „podmioty”;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących ziemniaków do przetwórstwa, w zakresie:
    • wycofywania z rynku (zniszczenie);
    • bezpłatnej  dystrybucji (do banków żywności, instytucji publicznych);
    • przetwarzania (m.in. na paszę dla zwierząt, alkohol, skrobię);
    • dłuższego przechowywania (zwiększenie dostępności magazynów, przeznaczanie  nowych);
    • promocji konsumpcji przetworzonych produktów;
    • okresowego wspólnego planowania produkcji (np. wielkości nasadzenia pod zbiory)
      i dostosowania istniejących umów obejmujących ziemniaki z produkcji 2020 r;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących roślin ozdobnych i kwiatów, w zakresie:
    • wycofania z rynku i bezpłatnej dystrybucji;
    • wspólnych środków promocji;
    • planowania produkcji;
  • Podmioty będą upoważnione do zawierania dobrowolnych porozumień dotyczących surowego mleka w zakresie dobrowolnych, wspólnych decyzji o planowaniu dostaw mleka
    w okresie sześciu miesięcy od wejścia w życie przedmiotowego rozporządzenia. Przepisy doprecyzowują szczegóły procesu, tj. wskazanie:
    • szacowanej ilości mleka objętej umowami o ograniczeniu produkcji mleka;
    • szacowanej długości obowiązywania tych umów;
  • Wymagane powiadomienia do władzy właściwej oraz z państw członkowskich do Komisji:
  • Państwa członkowskie do 5 dni po zakończeniu pierwszego miesiąca od wejścia w życie przepisów rozporządzenia, informują Komisję o zgłoszonych do nich porozumieniach
    i decyzjach z uwzględnieniem wielkości produkcji objętej mechanizmem i czasu obowiązywania mechanizmu;
  • Państwa członkowskie nie później niż 30 dni po 6-cio miesięcznym okresie od wejścia
    w życie przepisów przekazują Komisji przegląd porozumień i decyzji wprowadzonych w danym państwie członkowskim;

Ramy czasowe obowiązywania przepisu - 6 miesięcy od dnia 1 kwietnia 2020 r. (mleko) lub od dnia wejścia w życie rozporządzenia (ziemniaki, rośliny ozdobne i kwiaty).

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) w sprawie zastosowania wobec 2020 r. odstępstw od stosowania przepisów rozporządzenia (UE) 2017/891 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1149 w odniesieniu do sektora wina w związku z pandemią koronawirusa COVID-19

Podstawa prawna: art. 37 w zw. z art. 227 rozporządzenia nr 1308/2013.

  • Wprowadzenie szeregu odstępstw od stosowania w 2020 r. przepisów dotyczących uznawania organizacji producentów, jak też zarządzania i wdrażania przez te organizacje programów operacyjnych w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu tych podmiotów spowodowanymi przez pandemię koronawirusa, m.in.:
    • czasowe zniesienie konieczności wypełnienia wymogów dotyczących demokratycznej kontroli w organizacji;
    • czasowe zniesienie konieczności osiągnięcia minimalnej wartości produkcji sprzedanej lub minimalnej liczby członków niezbędnej do celów uznania;
    • umożliwienie zawieszenia wdrażania programu operacyjnego w całości lub części;
    • w przypadku wieloletnich zobowiązań takich, jak działania na rzecz ochrony środowiska wdrażane w programach operacyjnych, nie będą nakładane sankcje za niezrealizowanie celów lub spodziewanych efektów tych działań w 2020 r. w związku z zakłóceniami spowodowanymi COVID-19;

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

  1. Projekt rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) wyłączającego ze stosowania rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/892, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1150*, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/274, rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1368 i rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/39 w odniesieniu do działań w związku z kryzysem spowodowanym koronawirusem.
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2020 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2019 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2019 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2020 r.;
  • Odstępstwo od stosowania przepisu rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2017/892 w odniesieniu do składanych przez organizacje wniosków o pomoc, które należy złożyć do 15 lutego 2021 r. Wnioski te mogą obejmować wydatki na operacje zaprogramowane na 2020 r., ale nie zrealizowane do 31 grudnia 2020 r., jeżeli operacje te można przeprowadzić do 15 sierpnia 2021 r.;
  • W odniesieniu do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/1368 umożliwiono państwom członkowskim realizację środków planowanych na rok pszczelarski 2020, nawet po dniu 31 lipca 2020 r. bez wpływu na okres płatności;
  • W odniesieniu do przepisów regulujących zasady realizacji programu dla szkół ustanowionych na podstawie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 2017/39, przewidziano:
    • wydłużenie okresu, w którym mogą być wdrażane działania w ramach programu dla szkół w odniesieniu do roku szkolnego 2019/2020 - do 30 września 2020 r. (stosownie do obowiązujących przepisów okres ten kończy się z dniem 31 lipca 2020 r.);
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może obejmować działania realizowane przez co najmniej dwa tygodnie, w przypadku działań, które realizowane były w ramach programu po 31 lipca 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że wniosek o pomoc może zostać złożony w terminie 3 miesięcy od zakończenia okresu, którego dotyczą, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. - stosownie do propozycji termin ten upływa z dniem 30 września 2020 r.;
    • odstępstwo od zasady, że pomoc jest wypłacana przez właściwy organ w ciągu trzech miesięcy od daty złożenia wniosku o pomoc - stosownie do propozycji, w odniesieniu do działań zrealizowanych po 31 lipca 2020 r. pomoc taka musi zostać wypłacona przez właściwy organ w terminie do dnia 15 października 2020 r.;
    • odstępstwo od stosowania przepisu wprowadzającego ograniczenia dla państwa członkowskiego w zakresie kwoty pomocy UE na realizację programu w kolejnym roku szkolnym, w związku z niezrealizowaniem co najmniej 75% zaplanowanego budżetu.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

  1. Projekt rozporządzenia delegowanego Komisji w sprawie tymczasowych nadzwyczajnych środków stanowiących odstępstwo od niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w celu zaradzenia zakłóceniom na rynku w sektorach owoców i warzyw oraz wina spowodowanym pandemią COVID-19 i środki z tym związane.
  • Przepisy zakładają zniesienie limitu maksymalnie jednej trzeciej wydatków na środki zarządzania kryzysowego dla organizacji producentów owoców i warzyw realizujących program operacyjny.

Rozporządzenie wchodzi w życie w dniu jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

* Nie zamieszczamy informacji dotyczącej zmian na rynku wina, ponieważ przepisy w zakresie rynku wina nie dotyczą Polski, z uwagi na fakt, że nasz kraj nie posiada środków w ramach krajowych programów wsparcia w sektorze wina. Brak środków w ramach tego mechanizmu wynika z niewielkiej produkcji wina w Polsce.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Pomoc dla rolników ramach tarczy antykryzysowej

Trafia do nas coraz więcej pytań od rolników na temat pomocy, jaka mogą uzyskać  w ramach tzw. tarczy antykryzysowej w powodu ogłoszenia stanu epidemii wywołanej wirusem COVID-19. W związku z tym podajemy  linki do dwóch stron internetowych na których zawarte są wszystkie niezbędne informacje. 

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarła informacje o ułatwieniach dla wnioskodawców i beneficjentów PROW 2014-2020 na stronie
https://www.arimr.gov.pl/aktualnosci/artykuly/najwazniejsze-zmiany-dla-beneficjentowwnioskodawcow-arimr-w-czasie-epidemii.html

Informacje o możliwych formach pomocy można znaleźć na oficjalnej stronie: https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa/dodatkowe-wsparcie-rolnicy . 

Zawarte są tu informacje kto i na jakich zasadach może skorzystać z oferowanej pomocy, a także gdzie należy złożyć odpowiednie wnioski. Po znalezieniu odpowiedniej formy pomocy, trzeba wybrać opcję „dowiedz się więcej” i zapoznać się z umieszczonymi tam informacjami.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

Wytyczne dla rolników w czasie epidemii na dzień 20 kwietnia 2020

Główny Inspektorat Sanitarny opublikował wytyczne dla rolników w czasie epidemii koronawirusa. Podkreśla w nich, że osoby chore i wykazujące objawy chorobowe nie mogą pracować w zakładach spożywczych, dotyczy to również rolników i ich rodzin. Wynika to zarówno z ogólnych wymagań higienicznych przy produkcji żywności, jak również z aktualnego zagrożenia Covid-19. Dlatego też konieczne jest unikanie bliskiego kontaktu z każdą osobą, która ma objawy chorobowe ze strony układu oddechowego (kichanie, kaszel).

  • Konieczna jest właściwa higiena dróg oddechowych (kasłanie, kichanie). Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką. Następnie, jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%). NIE należy dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • W miejscu, w którym produkowana lub przechowywana jest żywność, niezbędne jest również częste mycie/dezynfekcja powierzchni roboczych i miejsc często dotykanych takich jak: klamki, uchwyty, itp.
  • Rolnicy, wykonujący prace polowe powinni obserwować swój stan zdrowia i w przypadku wystąpienia symptomów Covid-19 postępować zgodnie z zaleceniami: https://www.gov.pl/web/koronawirus/podejrzewasz-u-siebie-koronawirusa

Więcej informacji dotyczących prawidłowych zachowań:

https://gis.gov.pl/bez-kategorii/dekalog-bezpiecznego-zachowania-podczas-epidemii-koronawirusa/

Rolnik pozostający w kwarantannie jest osobą zdrową mającą potencjalny kontakt z osobą chorą. Jeżeli nie występują u niego objawy zakażenia, może wykonywać prace w swoim gospodarstwie. Nie może jednakże opuszczać terenu gospodarstwa i mieć kontaktu z innymi osobami. Należy zachować wysoki poziom higieny (mycie rąk, dezynfekcja rąk i powierzchni etc). Dopuszczalne jest  prowadzenie na terenie gospodarstwa prac polowych i zajmowanie się inwentarzem, jednakże zalecane jest stosowanie maseczki. W przypadku wystąpienia objawów COVID-19, czynności te nie mogą być wykonywane.

Wszystkich, a więc również rolników, obowiązują przepisy dotyczące dystansu społecznego, w tym konieczność utrzymania co najmniej 2-metrowej odległości między pieszymi. Dotyczy to także rodzin i bliskich (poza rodzicami z dziećmi wymagającymi opieki, czyli do 13 roku życia i osobami niepełnosprawnymi lub niemogącymi się samodzielnie poruszać i ich opiekunów).

Aktualnie zakaz przemieszczania się na terytorium RP nie dotyczy przemieszczania się danej osoby w celu:

  • wykonywania czynności zawodowych lub zadań służbowych;
  • pozarolniczej działalności gospodarczej;
  • prowadzenia działalności rolniczej lub prac w gospodarstwie rolnym;
  • lub realizacji zadań mających na celu ochronę i zabezpieczenie upraw i płodów rolnych przed szkodami wyrządzanymi przez zwierzynę lub przeciwdziałanie rozprzestrzenianiu się chorób zakaźnych zwierząt lub zakupu towarów i usług z tym związanych.

Obowiązek zakrywania nosa i ust nie dotyczy rolników podczas pracy w gospodarstwie rolnym, czy też podczas przebywania na terenie prywatnym wokół domu. Jednak, gdy działalność rolnika wymaga uczestnictwa innych osób niż domownicy (np. sortowanie, obieranie, krojenie warzyw/owoców), stanowiska pracy poszczególnych osób muszą być oddalone od siebie o co najmniej 1,5 metra. Jeśli nie można zapewnić takiej odległości  z obiektywnych względów, gdy zbyt małe są odległości pomiędzy stanowiskami pracy, na linii produkcyjnej, wówczas pracownicy powinni stosować środki ochrony osobistej związanej ze zwalczaniem epidemii, a więc przede wszystkim  maseczki.

Bardzo ważne jest prawidłowe noszenie, zakładanie i zdejmowanie maseczek i rękawiczek, dlatego zachęcamy do zapoznania się z informacjami, jak prawidłowo to zrobić na stronie GIS:

https://gis.gov.pl/aktualnosci/jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-maseczke/

https://gis.gov.pl/aktualnosci/koronawirus-jak-prawidlowo-nalozyc-i-zdjac-rekawice/

W przypadku stosowania rękawiczek, powinny być one zmieniane często, szczególnie po wszelkich czynnościach nie związanych z żywnością, przykładowo – ręczne otwieranie/zamykanie drzwi, wyrzucanie śmieci. Stosowanie rękawiczek może być dobrym środowiskiem dla rozwoju drobnoustrojów na powierzchni rąk, więc po zdjęciu rękawiczek ręce muszą być zawsze umyte. Należy unikać dotykania twarzy i oczu w trakcie noszenia rękawiczek. Używanie rękawiczek nie może zastąpić mycia rąk.

Jeśli chodzi o higienę produkcji rolnej to przedsiębiorców branży spożywczej w UE w tym rolników obowiązują surowe przepisy dotyczące higieny żywności, a ich wdrażanie podlega kontrolom urzędowym. Wymagania higieniczne wdrożone przez podmioty działające na rynku spożywczym, w tym również producentów rolnych mają na celu zapobieganie zanieczyszczeniu żywności przez jakiekolwiek patogeny, a zatem będą również miały na celu zapobieganie zanieczyszczeniu żywności przez wirus odpowiedzialny za COVID-19.

A ponadto:

  • Rolnicy powinni uczestniczyć jak najczęściej w dostępnych szkoleniach z zakresu higieny i bezpieczeństwa żywności.
  • Bardzo ważne jest zapewnienie wszystkim osobom zaangażowanym z prace polowe dostępu do toalet, wody i środków do mycia i dezynfekcji rąk.
  • Więcej informacji obowiązków w zakresie higieny produkcji pierwotnej żywności pochodzenia roślinnego można znaleźć na stronie:

https://gis.gov.pl/zywnosc-i-woda/normy-i-prawo/informacja-dla-plantatorow-i-punktow-skupu-owocow-i-warzyw/

Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności opublikował w dniu 9 marca 2020 r. stanowisko, iż zgodnie z aktualną wiedzą nie ma dowodów na to, że żywność może być źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2. W związku z obecną sytuacją dotyczącą ryzyka zakażenia koronawirusem oraz wątpliwościami konsumentów i przedsiębiorców, dotyczącymi bezpieczeństwa żywności, w szczególności żywności nieopakowanej, w tym warzyw i owoców na stronie internetowej Głównego Inspektoratu Sanitarnego można znaleźć pytania i odpowiedzi w tym zakresie: https://gis.gov.pl/aktualnosci/qa-dotyczace-zywnosci-i-koronawirusa/

Wszelkie aktualne informacje znajdują się również na stronie: https://www.gov.pl/web/koronawirus

Jeśli chodzi o targowiska i bazary zarządcy targowisk/bazarów powinni postępować zgodnie z wytycznymi Głównego Inspektora Sanitarnego z dnia 25.03.2020 r dla targowisk i bazarów, na których sprzedawana jest żywność, w celu zapobiegania zagrożeniu jakim jest ryzyko zakażenia COVID-19.

W wymienionych zaleceniach należy zwrócić szczególną uwagę na stosowanie właściwej higieny rąk (mycie i dezynfekcję) przez prowadzących sprzedaż, ale również obsługę targowiska i dostawców, a więc także rolników. Osoby, która ma objawy chorobowe, również ze strony układu oddechowego, nie powinny być dopuszczone do pracy. Należy stosować zasady bezpieczeństwa żywności i zapewnić zachowanie bezpiecznej odległość klient-klient, klient-sprzedawca, sprzedawca-sprzedawca. Wskazane jest też ograniczenie ilości punktów sprzedaży na targowisku, tak aby zapewnić odstępy między poszczególnymi stoiskami. Zgodnie z obwiązującymi aktualnie przepisami ilość osób przebywających na terenie targowiska powinna być nie większa niż do trzech osób przy jednym stoisku.

Bardzo ważna jest dbałość o czystość i higienę całego targowiska, w tym zarządzanie odpadami, wywóz śmieci, regularne sprzątanie, zintensyfikowanie mycia i dezynfekcji toalet. Wskazane jest ustalenie harmonogramów dezynfekcji obiektów ogólnodostępnymi środkami. Cały dokument znajduje się na stronie:

https://gis.gov.pl/aktualnosci/targowiska-bazary-na-ktorych-sprzedawana-jest-zywnosc-zalecane-dzialania-zapobiegajace-zagrozeniu-epidemiologicznemu-covid-19-koronawirus/

W związku ze stale zmieniającą się sytuacją epidemiczną należy na bieżąco śledzić przepisy prawa oraz wytyczne na stornie: https://www.gov.pl/web/koronawirus oraz www.gis.gov.pl

Źródło:

Główny Inspektorat Sanitarny

www.gis.gov.pl

Red. Aleksandra Szymańska

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter