Stefania Ulanowska – tajemnicza polska etnolożka
- Szczegóły
- Kategoria: Świat kobiet
Stefania Ulanowska urodziła się w roku 1839. Jej ojcem był Edmund Bolewski, matką, Józefa Gaciska lub Gacaska. Niestety brak jest bardziej szczegółowych informacji biograficznych o jej miejscu urodzenia, rodzicach, latach dzieciństwa i młodości oraz wykształceniu. Jak sama pisze w opowiadaniu Dziewięć i pół dusz. urodziła się na „ukochanej Białorusi”. Zakładając, że tekst ma charakter autobiograficzny, możemy sądzić, iż ojciec Stefanii zmarł wcześnie. Wychowaniem córki zajęła się matka, która, jak wynika z opowiadania, była kobietą o poglądach postępowych. To od niej kilkuletnia Stefania usłyszała zdecydowaną krytykę poddaństwa chłopów, ich przymusowego przesiedlania czy dzielenia rodzin. Poglądy te wywarły wpływ na późniejsze kształtowanie się światopoglądu badaczki. Matka była także pierwszą nauczycielką Stefanii. W latach późniejszych Stefania pisała co prawda, że „(...) pobierała systematyczną naukę”, jednak nie wiadomo gdzie i w jakiej placówce.
W 1860 roku wyszła z mąż za lekarza, Władysława Ulanowskiego. Miała z nim syna Adama. Wcześnie owdowiała, wielokrotnie zmieniała miejsce zamieszania. Było to związane z edukacją syna i prowadzonymi przez nią badaniami terenowymi. Pod koniec życia prawdopodobnie wróciła na rodzinną Białoruś. Data, miejsce i okoliczności jej śmierci, a także szczegóły pochówku nie są znane.
Stefania Ulanowska nie posiadała wykształcenia uniwersyteckiego, nie miała także szans na zajęcie zasłużonej pozycji w gronie osób zajmujących się profesjonalnie nauką. Te role ciągle jeszcze były zarezerwowane wyłącznie dla mężczyzn. Jednak na wniosek Jana Baudouin de Courtenay z Komisji Językowej członkowie Komisji Antropologicznej Akademii Umiejętności zgodzili się przyjąć ją do grona swoich statutowych współpracowników. W początkach swej działalności badaczka była pod wielkim wpływem Lucjana Malinowskiego oraz Jana Aleksandra Karłowicza.
Była autorką ponad siedemdziesięciu pozycji (opublikowanych i rękopisów). Znakomita większość jej dorobku to prace, które ukazały się na łamach prasy i tygodników, jak „Kurier Warszawski”, „Wisła”, krakowski „Czas ”czy „Bluszcz”. Z reguły były to krótkie artykuły o charakterze eseju czy rozprawy. Na szczególne zainteresowanie zasługują dwie pozycje o charakterze obszernych monografii etnograficznych: ogłoszone w „Zbiorze Wiadomości do Antropologii Krajowej” – w roku 1884 „Niektóre materyały etnograficzne we wsi Łukówcu (mazowieckim) zebrane przez Stefaniję Ulanowską,” a także „Łotysze Inflant polskich, a w szczególności z gminy wielońskiej pow. Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny przez Stefaniję Ulanowską”. Ta ostatnia została opublikowana w trzech częściach, w latach 1891, 1892, 1895.
Oprócz prac naukowych i popularyzatorskich, Stefania Ulanowska napisała co najmniej kilku nowel oraz sztuk teatralnych. Jej zebrane utwory zostały wydane w Wiedniu, w dwu tomach pod tytułem „Powieści i nowele”. Próbowała także sił w pracy czysto dziennikarskiej. W latach 1891-1892, podczas pobytu w Moskwie, przesyłała korespondencje do „Kuriera Warszawskiego”.
Główne zainteresowania badaczki wiązały się jednak z szeroko pojętą problematyką studiów nad kulturą, a w szczególności kulturą ludową. Jej twórczość popularnonaukową i naukową można podzielić na co najmniej dwie grupy. Pierwszą stanowiły krótkie eseje o symbolice oraz opracowania traktujące o ludowej obrzędowości dorocznej. Swój pogląd na temat symboliki ujęła w eseju Z dziedziny symboliki i mitologii. Pisała w nim: „Wiecznie młoda i piękna, a w szczodrobliwości swej dla człowieka granic nie znająca przyroda, była od najdawniejszych czasów owem źródłem niespożytem, z którego fantazja narodów czerpała wszystkie swoje cudowne pojęcia i wierzenia. Więc też nic dziwnego, że w ciągu wieków, gdy się nagromadziły bogactwa nieprzebrane, stała się ową skarbnicą starych podań i mitów, które dziś tworzą zakres tak zwanej Symboliki, gdzie każde drzewo i kwiat, każdy ptaszek i zwierze, występują w jakiemś znaczeniu fantastycznem i obok własnej postaci przybiera dowolnie postać ludzką i mową ludzką się posługuje. I nie tylko twory organiczne, to jest rośliny i zwierzęta działają na tem polu pierwotnej poezyi naszych przedhistorycznych praojców. Symbolika zostaje bowiem w bliskiem, a nieustannem związku z mitologią, więc niemniej mają tu role swoje wybitne wszystkie siły przyrody i wszystkie zjawiska fizyczne, słowem: cały ten świat zewnętrzny, do którego człowiek sięgnął okiem lub myślą, i ożywiwszy go tchnieniem swych własnych marzeń i tęsknot, cierpień i radości, pokładł wszędzie piętna swego własnego ducha”.
Stefania Ulanowska odegrała ważną rolę w opracowaniu symboliki zwierzęcej i roślinnej. W swojej pracy wspierała się osiągnięciami z zakresu archeologii, historii starożytnej i nauk przyrodniczych. W artykułach poświęconych obrzędowości dorocznej autorka zestawiała i porównywała obrzędy litewskie, sięgała do mitologii skandynawskiej oraz do tradycji innych krajów zachodnioeuropejskich.
Drugą grupę jej prac etnograficznych stanowiły monografie. I chociaż są one często pozbawione aparatu naukowego w postaci szczegółowych przypisów czy prawidłowych cytowań, to jednak wiele przytaczanych w tekście nazwisk autorów, tytułów prac, czy analogii z innych terenów, potwierdza ich walor naukowy i wyraźnie wskazuje na fachowe przygotowanie autorki.
W swojej działalności naukowej Stefania Ulanowska opierała się nie tylko na źródłach literaturowych. Była przede wszystkim wytrawnym badaczem terenowym. Poznała okolice Krakowa, tereny Beskidu Zachodniego, okolice Rabki zamieszkałe przez Zagórzan, przebywała także w Zakopanym wśród górali podhalańskich. W Królestwie Polskim prowadziła badania w okolicach Czerska. Zbadała też dawne Polskie Inflanty, czego owocem było obszerne dzieło „Łotysze Inflant polskich, a w szczególności z gminy wielońskiej pow. Rzeżyckiego. Obraz etnograficzny przez Stefanię Ulanowską”. Powstało ono w oparciu o studia nad językiem łotewskim oraz w wyniku intensywnych etnograficznych badań terenowych prowadzonych w latach 1889–1891. Jej fascynacja innością - językową, obyczajową, czy w ogóle kulturową - doprowadziła do zebrania nadzwyczaj bogatego i różnorodnego materiału. Praca została opublikowana w trzech częściach, w „Zbiorze Wiadomości do Antropologii Krajowej”, w tomach XV, XVI i XVIII. To być może najważniejsze źródło dla poznania kultury ludowej mieszkańców dawnych Inflant Polskich, a przede wszystkim XIX-wiecznej formy dialektu łatgalskiego.
W pracy etnografa Stefania Ulanowska stosowała nowoczesne, jak na ówczesne czasy, metody. Jej relacje powstawały w oparciu o znajomość badanej społeczności. Starała się być w danym miejscu jak najdłużej, by nawiązać bezpośredni kontakt z mieszkańcami. Osobiście uczestniczyła w ważnych dla nich wydarzeniach, występując jako obiektywna obserwatorka. Nie stroniła od rejestrowania i analizowania, kontrowersyjnej wówczas, problematyki obyczajowej. Gromadzone w ten sposób fakty porównywała ze sobą, porządkowała i omawiała w swoich opracowaniach. Często podejmowała tematy, którymi nie interesowali się współcześni etnografowie, jak chociażby problematyka obyczajowa czy patologie życia religijnego. Autorka w swoich pracach monograficznych nie skupiała się wyłącznie na opisie grupy dominującej, wspominała zawsze o przedstawicielach mniejszości etnicznych. To samo dotyczyło klas społecznych. Koncentrując się chociażby na warstwie chłopskiej, nie zapominała o lokalnych dziedzicach, urzędnikach i reprezentantach innych grup, wskazując na rodzaj i charakter ich wzajemnych relacji.
Stefania Ulanowska swoim dorobkiem udowodniła, że zdobyła rozległą wiedzę, nie posiadając wykształcenie uniwersyteckiego. Posługiwała się językiem angielskim, rosyjskim, niemieckim i francuskim. Jej biegła znajomość języka czy dialektu łatgalskiego także nie budzi najmniejszych wątpliwości.
Praca Stefanii Ulanowskiej, jako pisarki, znawczyni folkloru i obyczajów, była doceniana przez ówczesną elitę intelektualną. Świadczy o tym zaproszenie do udziału w zbiorowym dziele zatytułowanym „Upominek. Książka zbiorowa na cześć Elizy Orzeszkowej (1866–1891)”, w którym opublikowała esej zatytułowany „Na odmiennych nutach”.
Oprac. Joanna Radziewicz
Źródło: Andrzej Rataj: Stefania Ulatowska. Tajemniczy życiorys. Niepublikowane fragmenty twórczości. Białystok, 2016.