Międzynarodowe Targi Żywności „IFE Londyn 2011“ Szansa dla polskiego eksportu

Wprawdzie światowy kryzys ekonomiczny wpłynął na wielkość tegorocznych Międzynarodowych Targów Żywności odbywających się w Londynie, ale dalej była to jedna z najważniejszych imprez dająca możliwości zaprezentowania polskich produktów żywnościowych na rynkach światowych.

Tegoroczne targi odbyły się w Londyńskiej hali wystawowej ExCel w dniach od 13 do 16 marca i przyciągnęły ponad 1100 wystawców z całego świata, w tym 27 z Polski. Imprezę odwiedziło ponad 20 tys. osób.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004r. eksport polskiej żywności i napojów do Wielkiej Brytanii wzrósł wielokrotnie. W 2010 roku Anglia była drugim co do wielkości importerem polskich produktów żywnościowych z poziomem wzrostu  14,7% w porównaniu do poprzedniego roku. Jest to 7% ogólnej wartości polskiego eksportu żywności.

Czekolada, wyroby cukiernicze, mięso drobiowe i wieprzowe w różnych postaciach były głównymi produktami importowanymi przez Wielką Brytanię.

W początkowym okresie eksport na Wyspy był stymulowany przez dużą liczbę Polaków szukających nowych możliwości pracy i życia w Wielkiej Brytanii. Brakowało im tradycyjnej polskiej żywności i napojów. Początkowo te produkty można było kupić w polskich delikatesach, które istniały tu od czasów II wojny światowej.

Wraz z powiększeniem się emigracji  i zapotrzebowaniem na rodzinne produkty, polska żywność i napoje stały się normalnym widokiem nie tylko w delikatesach, ale też w każdym supermarkecie, a nawet w tradycyjnych hinduskich sklepach narożnych “Indian corner shops”.

Mięso i wędliny, sery, jogurty, pierogi, pulpety, kiszonki, słodycze, czekolada, zupy, soki, miody, piwo i wódka to tylko niektóre przykłady produktów, które można kupić  codziennie. Sezonowo  są polskie pomidory, jabłka, jagody, pieczarki i wiele innych owoców i warzyw.  Większość z nich była prezentowana na tegorocznych targach w Londynie, ale pojawiło się też dużo nowości.

Polska żywności jest nie tylko popularna wśród Polaków, ale też coraz częściej pojawia się na przeciętnym brytyjskim stole. Duże znaczenie ma fakt, że polskie produkty są wytwarzane metodami tradycyjnymi, a przez to są smaczniejsze  i zdrowsze.

Wysoka jakość i wizerunek polskich produktów są wspierane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które wprowadziło swój własny znak jakości PDŻ (Poznaj Dobrą Żywność) w 2004 roku. Znak ten zapewnia konsumenta nie tylko o smaku, ale też o właściwych składnikach i sposobie produkcji. PDŻ jest odpowiednikiem brytyjskiego znaku jakości - (British Kite Symbol) latawca.

Wśród polskich wyrobów coraz bardziej docenianych na brytyjskim rynku jest żywność organiczna i specjalistyczna. W  przyszłości stwarza to duże  możliwości przed polskimi producentami.

Przykładem takiego produktu (który nie tylko zafascynował Brytyjczyków) było pojawienie się na Targach IFE 2011, naturalnego soku  z  brzozy o różnych smakach. Jest to na nowo odkryty, stary tradycyjny napój, mający wiele właściwości leczniczych i  bardzo popularny wśród konsumentów  zwracających uwagę na swoje zdrowie. Pomaga on w zwalczeniu lipodystrofi, nadwagi, ma właściwości detoksykacyjne, poprawia wygląd skory, a przy tym ma bardzo dobry smak. Sok   jest więc idealnym produktem  eksportowym.

Również polskie piwo cieszy się dużą popularnością. Coraz więcej Brytyjczyków odwiedza Polskę i odkrywa wysoką jakość i smak polskich produktów,  a po powrocie do domu chce je dalej mieć na swoim stole.

Istnieje  olbrzymia szansa na powiększenie eksportu do Wielkiej Brytanii. Ważne jest więc, aby polski przemysł żywnościowy był jak najlepiej reprezentowany na arenie międzynarodowej przez naszych eksporterów i producentów, których działania są wspierane przez Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Międzynarodowe Targi Żywności IFE 2011 to nie tylko rynek brytyjski i europejski. Na targach byli też przedstawiciele rynków gwałtownie rozmijających się, z dużo siłą nabywczą, takich jak Chiny, Korea, Singapur czy Wietnam. Rynki te otwierają nowe możliwości dla polskiego eksportu. Londyńskie Targi to szansa, której nie można pominąć.

 

 

(English)

IFE11 – Window of opportunity for Polish Food and Drink exports

 

From March 13 – 16, 2011, the annual International Food Event (IFE) took place in London’s ExCel Exhibition Centre. IFE2011 attracted 1100 exhibitors from all over the world, including 27 Polish Exhibitors.  Around 20 000 visitors were expected for one of the most significant annual events in the industry. Even though this year’s exhibition was somewhat smaller in size than during previous years because of the world’s economic downturn, IFE continues to be an important shop window that can create great opportunities by displaying a country or region’s products to a wide range of potential clients. IFE presents an excellent opportunity to promote established products better to wider audiences or to introduce new products effectively.

 

Poland has experienced a tremendous growth in food and drinks exports to the UK since it joined the EU in May 2004.  During 2010, Britain was the second biggest EU importer of Polish agri-food products with a level of growth of 14.7% over the same period in the previous year and with a 7% share in total export value. Chocolate, chocolate products, poultry meat and pork meat (salted, dried or smoked) were the main products imported by Great Britain.

 

In the beginning, exports to the UK were migration driven as large numbers of Poles entered the UK to find new work opportunities after 2004. They longed for their traditional foods and drinks. At first these were available to them through Polish delicatessen that had existed since after the last war.

 

With the vast increase in demand through large numbers of Polish migrants coming to the UK, however, Polish food and drink has become a normal part of what can be seen on display not only in delicatessen but in every British supermarket or even Indian corner shops. The range available includes processed meat, cheeses, yoghurts, dumplings, pancakes, pickles, sweets and chocolates, soups, breads, juices, honey, beer, vodka to name just a few of the products available. In season, the British consumer can also purchase fresh Polish tomatoes, apples, blue berries and mushrooms in UK supermarkets. Many of the above product ranges were represented at the IFE exhibition with some new ones also making an appearance.

 

What makes Polish products popular not only with Polish migrants, but also with increasing numbers of British customers, is the taste and quality of the products and the fact that they are produced in more traditional ways and not by intensive farming methods which makes them tastier and healthier.

 

The emphasis on the quality of Polish products has been supported by the Polish Ministry of Agriculture and Rural Development, which introduced its own seal of quality, “PDZ” – Discover Great Food in 2004. This is granted to products that meet specific criteria for quality, raw materials used and taste. Such quality and origin logos help to support the image of the product and give it a recognizable identity that helps the producer and reassures the consumer. There are now also talks about adopting the British Kite symbol.

 

Polish products that are of particular interest to the UK market are organic and specialty products and here probably are the greatest opportunities for Polish producers and exporters in the future.

 

One of the most fascinating products, that had its first outing at IFE11 is a range of drinks made from Birch sap. This is an old, traditional drink with enormous health benefits that has been rediscovered and is now being marketed with apparently tremendous success. This product appeals to the modern health conscious consumer as it is said to work as a detoxifier, an aid to weight reduction, Cellulitis and to improve the appearance of skin. It promises to do all this whilst also tasting good, this is an ideal modern export product that will attract a completely new group of consumers and it shows Poland as a traditional, but also innovative country.

 

There has also been an explosion of interest in Polish beers, which are quickly gaining popularity in the UK. More British people have been visiting Poland and have enjoyed the taste and quality of Polish food and drink there; they would now like to be able to buy them in the UK.

 

In the short period since 2004 Poland has had a significant impact on what appears on the shelves of British shops, but there is much more scope for export to the UK. It is therefore crucial that Poland is well represented at such events as IFE by Polish exporters and products and that their efforts are reinforced by what the Ministry of Agriculture and Rural Development does in the way of promotion and education of the British consumer.

 

With rapidly growing populations and developing economies with considerable spending power in non-European markets, such as China, Korea, Singapore, Vietnam, IFE provides Polish producers and their representatives with an ideal meeting place with existing and potential clients and it is certainly an opportunity not to be missed.

 

 

Cornelia Bauer

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter