Rośnie spożycie jogurtów w Polsce

Polski rynek jogurtów jest jeszcze stosunkowo młody, chociaż pod względem   wolumenu sprzedaży przekracza już istniejące na rynku od kilkudziesięciu lat produkty, takie jak śmietana czy kefir. Jak podają wskaźniki w ostatnich latach jego tempo rozwoju kształtowało się na poziomie 7 proc. w skali roku, natomiast wielkość całego rynku krajowego osiągnęła w 2009 roku wartość około 1,9 mld zł. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że tegoroczne wydatki na jogurty będą się kształtowały na poziomie 2,6 mld zł.

 

Trzeba jednak zaznaczyć, że rozwój w obrębie tej branży nie przebiega równomiernie. Obserwuje się bowiem szybsze tempo wzrostu dla jogurtów naturalnych i pitnych. Prawdopodobnie wiąże się to ze zmieniającymi się wymaganiami konsumentów. W przypadku jogurtów naturalnych można przypuszczać, że znaczenia nabiera aspekt zdrowotności. Coraz częściej stanowi on alternatywę dla śmietany. Część odbiorców poszukuje też produktów wygodnych, stąd wzrost zainteresowania po stronie jogurtów pitnych w butelkach. Prognozuje się, że w tym roku kupimy ich o niemal 9 proc. więcej niż w 2010 roku.

Obserwując rynki europejskie można przypuszczać, że sprzedaż jogurtów w naszym kraju wciąż będzie rosła i na statystycznego Polaka przypadnie około 7,5 kg jogurtów do jedzenia łyżeczką. Do 2015 roku przeciętna konsumpcja powinna osiągnąć poziom 9,2 kg (według danych firmy Euromonitor International).

W okresie od lutego 2009 roku do lutego 2010 roku wzrosła wartość sprzedaży tych produktów i wyniosła odpowiednio: 2,9 proc. dla jogurtów do jedzenia łyżeczką i 14,2 proc. dla jogurtów pitnych. W ujęciu kwotowym rynek tych towarów mlecznych zbliża się już do 2 mld zł,  z czego wartość sprzedanych jogurtów do jedzenia łyżeczką wyniosła prawie 1,4 mld zł, zaś wielkość ta dla jogurtów pitnych ukształtowała się na poziomie około 0,51 mld zł. W przypadku obu tych kategorii najwyższe wartości osiągnęły jogurty z owocami. Średni udział ilościowy i wartościowy na rynku tych produktów wyniósł prawie 75 proc dla gęstych jogurtów owocowych i ponad 80 proc. dla jogurtów pitnych.

Polski rynek jogurtów zdominowali dwaj międzynarodowi producenci: firma Danone z 40 proc. udziałem i firma Zott, właściciel marki Jogobella, której udział kształtuje się na poziomie 20 proc., a także największy producent jogurtów z polskim kapitałem, firma Bakoma. Mimo dominacji tych trzech producentów chętnych do skorzystania z korzystnej sytuacji na rynku ciągle przybywa. W 2010 roku o 10 proc. wzrosła sprzedaż  jogurtów i deserów mlecznych firmy Polmlek. W ubiegłym roku wprowadziła ona do sprzedaży tzw. jogurty funkcjonalne, które cieszyły się dużym powodzeniem u konsumentów. Na rynku zwiększa się też ilość jogurtów bez cukru i z zerową zawartością tłuszczu. Produkty dietetyczne wprowadziła na rynek Mlekovita (GK), największa przetwórnia mleka w Polsce. W 2010 roku ich sprzedaż zwiększyła się o około 10 proc.

 

Jogurty pitne

 

Napoje fermentowane, zwłaszcza jogurty są najlepiej rokującym obszarem do wprowadzenia innowacji w porównaniu do całego asortymentu mleczarskiego. Jest to szczególnie widoczne na przykładzie sprzedaży jogurtów z zawartością probiotyków, których liderem rynkowym jest firma Danone, przy silnej pozycji firmy Zott. Najsilniejszą marką jest tutaj Actimel, który wyrobił już sobie renomę produktu dobrej jakości. Coraz większego znaczenia nabiera też Activia, której nowoczesna butelka z ciekawą stylistyką stanowi silny atut przyciągający uwagę potencjalnych nabywców. Wśród produktów średniej i niższej ceny plasują się artykuły marki Milko (Mlekopl SM) oraz Jogurty Polskie (Mlekovita GK). Ofertę probiotyczną kieruje do handlu także Wart-Milk (OSM) i czeska firma Olma, produkująca linię jogurtów Revital oraz Via Natur. Ciekawym konceptem o zasięgu regionalnym jest linia produktów Jo Go! wytwarzanych przez Jogo (ŁSM). Spółdzielnia oferuje dwa warianty do wyboru: adresowany do kobiet dbających o linię (Jo Go! Slim) oraz przeznaczony dla mężczyzn (Jo Go! Build). Podobne miejsce na rynku zajmuje jogurt Calpro z mleczarni Krasnystaw (OSM) oraz marka Free z mleczarni Kościan (OSM).

Na uwagę zasługują także produkty firmy Mlekovita i Bakoma, które wyszły z propozycją napojów fermentowanych dla dzieci. Na rynku od jakiegoś czasu funkcjonują jogurty Darek i Bakuś, wzbogacone o witaminy z grupy B, D i wapń. Pojawiły się też produkty antycholesterolowe typu Benecol czy Danacol.

 

Jogurty naturalne

 

Jogurty naturalne, obok maślanki i kefirów należą do segmentu mlecznych napojów fermentowanych. Są to produkty o dość gęstej konsystencji, sporządzone z mleka pasteryzowanego (najczęściej krowiego) zagęszczonego przez odparowanie bądź dodanie mleka w proszku i żywych kultur bakterii. Wiele firm wzbogaca je o dodatkowe bakterie probiotyczne, które odbudowują florę jelitową, zwiększają odporność organizmu na przeziębienia oraz korzystnie wpływają na proces trawienia. Jogurty naturalne są produktami łatwostrawnymi, zawierają dużo łatwoprzyswajalnego wapnia, a także stanowią bogate źródło białka, tłuszczu, węglowodanów, związków mineralnych i witamin.

Według opinii ekspertów rynek jogurtów naturalnych charakteryzuje się silną sezonowością. Producenci notują olbrzymi wzrost sprzedaży w okresie letnim, kiedy odbiorcy poszukują chłodnych, odżywczych napojów oraz lekkich produktów zastępujących tłuste sosy i śmietany. Napoje z probiotykami cieszą się dużym powodzeniem w okresie większej zachorowalności, czyli od jesieni do wiosny.

Oferta asortymentowa jest ciągle wzbogacana o nowe rozwiązania. Na rynku funkcjonują już jogurty naturalne z cukrem, bez cukru, do jedzenia łyżeczką, do picia, z dodatkiem zbóż czy w wersji light. Dostępne są też produkty pochodzące z gospodarstw ekologicznych, które są oznaczone symbolem Bio. Liderami w tej branży są koncerny Danone i Zott, zaś z polskich producentów na uwagę zasługują firmy: Bakoma, Bacha, Mlekpol (SM), Jogo (ŁSM), Krasnystaw (OSM), Nowy Dwór Gdański (OSM) i Jana (ŚSM).

Perspektywy rozwoju tego segmentu są bardzo sprzyjające. Na korzyść tego typu produktów przemawiają naturalność i stosowanie nowoczesnych opakowań. Odbiorcy cenią jogurty naturalne przede wszystkim za ich wartości zdrowotne oraz wygodę zastosowania i konsumpcji.

 

Jogurty owocowe

 

Jogurty z owocami to jedna z wiodących kategorii nabiałowych. Udział ilościowy produktów do jedzenia łyżeczką w okresie od lutego 2009  do stycznia 2010 wyniósł 72,5 proc, zaś udział wartościowy kształtował się na poziomie 72,7 mln.

Najsilniejsze w tym segmencie od lat wydają się produkty koncernu Zott Jogobella, których bogactwo smakowe zadowoli najbardziej wybrednego konsumenta. Na kolejnych miejscach plasują się firmy Danone, Bakoma i Mlekovita (GK).

Owoce, a właściwie duże kawałki owoców stały się celnym środkiem dotarcia do klientów spragnionych czegoś wyjątkowego w rynkowej rzeczywistości lat 90. Duże kolorowe opakowania oraz urozmaicone spoty reklamowe przyciągnęły szerokie rzesze konsumentów oczekujących nie tylko posmaku, ale i prawdziwych, świeżych owoców. Wśród bogatej oferty smakowej dużą popularnością cieszą się jednak tradycyjne smaki, takie jak wiśnia, truskawka, brzoskwinia, malina i jagoda.

Producenci oferują swoim odbiorcom produkty w kubeczkach, wiaderkach, kartonikach czy butelkach. Taką ofertę przedstawia firma Zott, która dzięki jogurtom z extra dużymi kawałkami owoców zbudowała swoją pozycję rynkową. W gronie gigantów znajduje się też koncern Danone, który proponuje jogurty z owocami na dole kubeczka i markę Ale Owoc! oraz firma Bakoma, oferująca linię Polskie Smaki.

Aby zadowolić najbardziej świadomych i wybrednych konsumentów producenci wprowadzają na rynek coraz większą gamę jogurtów bio, które powstają z mleka krów hodowanych na pastwiskach ekologicznych oraz zawierają owoce dojrzewające bez dodatku nawozów sztucznych. Takimi produktami mogą się poszczycić firmy: Olma, EkoŁukta, Granarolo. Wśród dystrybutorów na uwagę zasługuje firma Temar, która jest dostawcą jogurtów niemieckiej firmy Andechser Molkerei Scheitz. Inną propozycją jest Sobbeke Bio jogurt Mild der Cremige z oferty importera, firmy Jansen.

Poza produktami bio coraz większą popularnością cieszą się także jogurty owocowe z mleka koziego, które dostarcza m.in. firma Agro Danmis. Z kolei Jogo (ŁSM) proponuje konsumentom Jogo Max 0% tłuszczu, w dużych (400 g) kubeczkach. Wśród produktów probiotycznych na pierwszy plan wysuwają się wyroby firmy Danone, gdzie wiodącą marką jest Activia. Wśród nowych trendów w obrębie tego sektora na uwagę zasługują jogurty z musem owocowym, czy mieszanką płatków i suszonych owoców w osobnym pudełeczku, a także pierwszy jogurt dla mężczyzn – 7 Zbóż Men, firmy Bakoma.

 

Jogurty kremowe

 

Jogurty kremowe odznaczają się subtelniejszym smakiem niż jogurty owocowe, zazwyczaj są mniej kwaśne, a bardziej słodkie. Ich rozbudowana gama smakowa, uzupełniona o oryginalne dodatki podnosi jeszcze atrakcyjność tych produktów. Największym asortymentem w tym segmencie w Polsce może poszczycić się firma Danone, która oferuje jogurty: Kremowy Biszkoptowy i Kremowy Wafelkowy. Oprócz tego jest też producentem szerokiej gamy jogurtów marki Fantasia, w dwóch głównych liniach smakowych: owocowej i czekoladowej. Ponadto w zależności od sezonu dostępne są dwie linie: „Letnie Smaki” i „Zimowe Smaki”. Inną grupę jogurtów kremowych oferowanych przez koncern Danone  tworzą jogurty z owocami na dole kubeczka, w różnych wersjach smakowych.

Innym producentem jogurtów kremowych jest niemiecka firma Müller dostarczająca na rynek Jogurty Mix, zaś koncern Bakoma proponuje konsumentom bogatą ofertę produktów pod marką Kremowy. Jogurt kremowy Arabella to propozycja firmy Sanok (OSM), deser jogurtowy Cremesse o smakach Cappuccino i Tiramisu – firmy Zott, Jogurt Augustowski o smaku kawy – spółdzielni mleczarskiej Mlekpol, a jogurty marki Pierot - firmy Olma Polska.

Kolejną kategorię w tym segmencie stanowią jogurty na ostro, które mogą być wykorzystane jako dodatek do potraw mięsnych i warzywnych. Dr. Oetker proponuje jogurt kremowy ze świeżym ogórkiem i czosnkiem pod nazwą Zaziki, natomiast firmy Zott i Mevgal są producentami Tzatzików.

 

 

 

Jogurty śniadaniowe

 

Jogurty śniadaniowe są pozycjonowane jako samodzielne dania dla osób o aktywnym stylu życia. Dodane do jogurtu płatki i ziarna zbóż wzmagają poczucie sytości, a zawarty w nich błonnik skutecznie reguluje proces przemiany materii. Rynek tych wyrobów można podzielić na trzy kategorie:

 

  • jogurty naturalne z ziarnami zbóż,
  • jogurty owocowe z dodatkiem zbóż,
  • jogurty w opakowaniach z dodatkowym pojemnikiem na płatki kukurydziane, crunchy bądź musli.

 

 

Największym producentem w tym segmencie jest firma Danone, która oferuje jogurty naturalne z dodatkiem zbóż (w opakowaniach 175 g), jogurty z topperem, który stanowią płatki z otrąb pszennych i płatki kukurydziane lub kulki zbożowe (w opakowaniach 191 g lub 195 g) oraz jogurty Fantasia z dodatkiem płatków czekoladowych, mlecznej czekolady czy kulek czekoladowych. Dla najmłodszych odbiorców przeznaczony jest Zakręcony Mix o smaku waniliowym, ze zbożowymi cyferkami w czekoladzie. Z produktów prozdrowotnych proponowanych przez ten koncern na uwagę zasługuje Activia z musli oraz Activia Mix z dołączonymi płatkami, suszoną truskawką, śliwką i żurawiną.

Dużą popularnością wśród konsumentów cieszą się także produkty firmy Bakoma. Wprowadziła ona na rynek wachlarz jogurtów owocowych 7 Zbóż – w opakowaniach 150 g, 170 g i 270 g. Jest to kompozycja zbóż takich jak pszenica, jęczmień, żyto, owies, ryż, gryka i proso w różnych wersjach smakowych. Dodatkowo asortyment został rozszerzony o jogurty 7 Zbóż do picia.

Znaczący udział w rynku jogurtów śniadaniowych ma także koncern Zott, który zaproponował swoim klientom Jogobellę 8 zbóż. Konkurencję wzmocniła też firma Müller, Mlekovita (GK), która oferuje jogurt pitny (wiśnię z musli), Grupa Polmlek, która jest dostawcą jogurtów pitnych zbożowych z dodatkiem kalogenu oraz spółdzielnia mleczarska Łowicz – producent jogurtu z miodem i ziarnami zbóż.

 

 

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Literatura:

 

  1. Górska J.: Owoce czynią sukces. Forum Mleczarskie. Handel 2011 nr 1, s.46-48.
  2. Górski J.: Konkurencja nie śpi. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 2, s.24,26,28,30.
  3. Tul-Krzyszczuk A.: Natura w kubeczku. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 2, s.52-57.
  4. Łuszczak P.: Bogactwo smaku i zdrowia. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 3, s.38-43.
  5. Piekut M.: Nie tylko na śniadanie. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 4, s.56.
  6. Łuszczak P.: Jogurtowo-owocowo. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 5, s.30-32.
  7. Piekut M.: Jogurtowa rozkosz. Forum Mleczarskie. Handel 2010 nr 6, s. 44-45.
  8. Rynek Mleka: stan i perspektywy 2010 nr 39.
Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter