Program „Owoce w szkole” – dotychczasowe doświadczenia

Program „Owoce w szkole” został uruchomiony w roku szkolnym 2009/2010 w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. Jako jedno z działań prowadzonych przez Komisję Europejską promuje zasady prozdrowotnego odżywiania wśród dzieci i młodzieży. Polska jest realizatorem tego projektu od początku jego istnienia i zajmuje miejsce w grupie liderów.

W Unii Europejskiej nadwagę ma około 22 mln dzieci, a ponad 5 mln z nich cierpi na otyłość. Zdaniem ekspertów zmiana nawyków żywieniowych może odegrać bardzo ważną rolę w zwalczaniu tego problemu. Drogą do osiągnięcia tego celu jest spożywanie odpowiednich ilości owoców i warzyw. Program „Owoce w szkole” został stworzony jako jedno z działań Komisji Europejskiej zmierzających do zmiany tej sytuacji. Inicjatywa jego powołania została zawarta w dokumencie „Strategia dla Europy w sprawie zagadnień zdrowotnych związanych z odżywianiem, nadwagą i otyłością”, który jest poświęcony m.in. analizie takich zagadnień jak problem otyłości dzieci w Europie, zagrożeniom, jakie pociąga za sobą to zjawisko dla zdrowia publicznego oraz jego skutkom społecznym i ekonomicznym.

 

Zgodnie z oczekiwaniami Komisji Europejskiej program „Owoce w szkole” ma zachęcić dzieci do spożywania większych ilości owoców i warzyw, a co za tym idzie przyczynić się do ukształtowania dobrych nawyków żywieniowych, które będą się utrzymywały także w późniejszym okresie ich życia. Realizacja wytyczonych celów polega na zaopatrywaniu dzieci w szkołach w wybrane owoce i warzywa oraz uczestnictwo uczniów w odpowiednio przygotowanych działaniach edukacyjnych. Jednak trwała zmiana ich sposobu odżywiania jest dużym wyzwaniem wymagającym ścisłej współpracy sektorów: rolnictwa, zdrowia publicznego oraz edukacji.

Podczas prac nad uruchomieniem programu oraz określeniem zasad jego funkcjonowania wykorzystano doświadczenia krajów, które wdrażały już podobne projekty. Szczególne uznanie zyskały programy funkcjonujące w krajach skandynawskich, a zwłaszcza w Norwegii, gdzie władze szkół mają obowiązek zapewnić uczniom bezpłatną porcję owoców w każdy dzień nauki szkolnej. Bardzo dobrze ocenione zostały też projekty: „5 a day” w Anglii, „Food Dudes” w Irlandii oraz „Tutti-Frutti” w Belgii.

Wytyczne dotyczące wdrażania programu „Owoce w szkole” są określone przez następujące akty prawne: rozporządzenie Rady nr 13/2009 z dnia 18 grudnia 2008 roku i rozporządzenie KE nr 288/2009 z dnia 7 kwietnia 2009 roku. Jednocześnie kraje, które zdecydują się na jego przyjęcie są zobowiązane do opracowania strategii krajowej realizacji, która określa m.in. grupę docelową dzieci, które będą mogły uczestniczyć w projekcie, rodzaj dostarczanych produktów, model dystrybucji, czas trwania akcji oraz jej budżet.

Program jest współfinansowany zarówno ze środków UE jak i funduszy krajowych. Komisja Europejska co roku przeznacza na ten cel 90 mln euro z budżetu UE. W Polsce 75 proc. budżetu programu pochodzi ze środków UE, zaś 25 proc. pokrywa państwo.

W roku szkolnym 2009/2010 na uczestnictwo w projekcie zdecydowały się 24 kraje członkowskie, chociaż dostawy owoców i warzyw były realizowane jedynie przez 22 z nich. W obecnym roku szkolnym 2010/2011 program jest wdrażany w 24 państwach. Do końca stycznia 2011 roku wszystkie strony, które zamierzają wziąć w nim udział w następnym sezonie, w tym Polska, przekazały Komisji Europejskiej swoje strategie działania, zaś w marcu zostały podjęte decyzje co do podziału środków finansowych. Nasz kraj otrzymał z budżetu UE około 9,2 mln euro, co stanowi czwartą, co do wielkości kwotę po Włoszech, Niemczech i Francji. Łączny budżet programu w Polsce w połączeniu z krajowymi środkami finansowymi wyniesie około 12,3 mln euro.

 

 

 

Realizacja programu „Owoce w szkole” w wybranych krajach UE

 

W Irlandii program „Owoce w szkole” jest kontynuacją krajowego projektu „Food Dudes” i jest skierowany do dzieci w szkołach podstawowych, w wieku 5-13 lat. Jego realizacja składa się z kilku etapów. Przez 16 dni uczniowie codziennie dostają do wypróbowania różne rodzaje owoców i warzyw oraz uczestniczą w wielu działaniach towarzyszących (prowadzą dzienniczki, w których notują, jakie owoce i warzywa zjadły w ciągu dnia, oglądają filmy edukacyjne). Za udział w programie są odpowiednio nagradzane. W kolejnym etapie dzieci nie otrzymują już owoców i warzyw w szkole, ale dostają specjalne pojemniki, w których przynoszą produkty z domu, za co też są nagradzane.

Włochy są liderem w realizacji omawianego programu. W tym kraju jest on skierowany do dzieci uczęszczających do szkół podstawowych, w wieku 6-11 lat (1,3 mln uczniów). Dostawy odbywają się raz w tygodniu i składają się na nie różnorodne owoce i warzywa, włączając w to świeżo wyciskane soki z pomarańczy. Poza wzmocnieniem spożycia zdrowych artykułów żywnościowych program zakłada również pogłębienie relacji pomiędzy producentami i dostawcami a konsumentami oraz pomoc dzieciom w dokonywaniu świadomych wyborów żywieniowych i rozpoznawaniu produktów naturalnych. Realizacji wytyczonych celów towarzyszy wiele działań edukacyjnych, na które składają się przedsięwzięcia promujące lokalne specjalności, wizyty na farmach, targach, zakładach przetwórczych, zakładanie ogródków owocowo-warzywnych przy szkołach czy organizacja imprez tematycznych z udziałem dzieci. Program jest dodatkowo wspierany przez prężnie działającą akcję promocyjno-informacyjną.

W Hiszpanii program jest wdrażany w poszczególnych regionach i w każdym z nich posiada odrębną specyfikę i strategię. W bieżącym roku szkolnym w programie uczestniczy około 1,15 mln dzieci w grupach wiekowych 6-11 i 3-12 lat – w zależności od obszaru którego dotyczy. Uczniowie otrzymują produkty o wysokiej jakości, lokalne, świeże i ekologiczne. Jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych w ramach działań towarzyszących jest tutaj interaktywna strona internetowa, zawierająca różnego rodzaju gry i zabawy edukacyjne oraz materiały szkoleniowe dla rodziców, nauczycieli i dzieci. Został też uruchomiony specjalny adres mailowy, pod który można wysyłać wszelkie zapytania związane z programem. Ponadto są organizowane wycieczki na farmy, teatrzyki czy dni owocowe w szkole. Podobnie jak we Włoszech akcja jest wspierana przez dobrze zorganizowaną kampanię informacyjno-reklamową.

 

Program „Owoce w szkole” realiowany w Polsce

 

Polska uczestniczy w programie „Owoce w szkole” od samego początku. Główne zasady jego realizacji są określone w specjalnym dokumencie „Strategia krajowa wdrożenia w Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce w szkole” w latach szkolnych 2010/2011 – 2012/2013”, a nad zadaniami związanymi z wdrożeniem czuwa Agencja Rynku Rolnego na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 lipca 2010 roku (Dz.U. nr 136, poz.913 z późn.zm.). Program jest skierowany do uczniów szkół podstawowych uczęszczających do klas I-III, których rodzice wyrazili zgodę na udział w tym przedsięwzięciu. Obecnie bierze w nim udział około 792 tys. dzieci z przeszło 8,6 tys. szkół. Każde z nich otrzymuje w ramach programu jednorazowo porcję składającą się z jednego produktu owocowego i warzywnego, wybranego z katalogu opracowanego przez Ministerstwo Zdrowia. Są to jabłka, gruszki, truskawki, marchew, rzodkiewka, papryka słodka, soki owocowe, soki warzywne lub owocowo-warzywne. Wybrane artykuły nie mogą zawierać dodatku tłuszczu, soli, cukru lub substancji słodzących. Produkty są udostępniane dzieciom w ciągu 10 dowolnie wybranych tygodni w ramach danego semestru. W tym okresie łącznie otrzymują one 20, 30 lub 40 porcji owoców i warzyw (2, 3 lub 4 razy w tygodniu).

W programie mogą brać udział szkoły podstawowe, które zgłoszą zamiar uczestnictwa oraz dostawcy owoców i warzyw, po wcześniejszym zatwierdzeniu przez ARR. Placówki szkole mają możliwość samodzielnego organizowania dostaw lub mogą skorzystać z pomocy Agencji. Zatwierdzony dostawca lub szkoła, która samodzielnie pozyskała potrzebne produkty składa w Oddziale Terenowym ARR wniosek o pomoc. W roku szkolnym 2010/2011 stała stawka pomocy wynosiła 1,03 zł w I semestrze i 1,10 zł w II semestrze.

 

 

Źródło finansowania

Rok szkolny 2009/2010

Rok szkolny 2010/2011

mln euro

mln zł

mln euro

mln zł

Budżet UE 75 proc

9,223

40,6

9,223

37,9

Budżet krajowy 25 proc.

3,074

13,5

3,074

12,6

Łącznie

12,297

54,1

12,297

50,5

Źródło: Biuletyn Informacyjny ARR

 

 

Ponadto szkoły podstawowe uczestniczące w programie są zobowiązane do prowadzenia zajęć edukacyjnych z zakresu zdrowego odżywiania, według wytycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz umieszczenia w widocznym miejscu specjalnie przygotowanego plakatu informacyjnego. Dodatkowym elementem promującym całą akcję jest przygotowana na ten cel strona internetowa oraz broszury informacyjne.

Państwa członkowskie, które biorą udział w programie są zobowiązane do jego regularnej oceny. W Polsce jednostką oceniającą jest Instytut Żywności i Żywienia. Badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej próbie obejmującej dzieci z III klas szkół podstawowych, zarówno uczestniczących, jak i nieuczestniczących w programie, z województw: mazowieckiego, pomorskiego, podkarpackiego, opolskiego i wielkopolskiego. Metodologia badań obejmuje wypełnianie ankiet przez dzieci, rodziców i przedstawicieli szkół, jak również prowadzenie przez rodziców wraz z dziećmi trzydniowych dzienniczków spożytych pokarmów oraz pomiary wagi i wzrostu dzieci. Uzyskane wyniki zostaną przekazane Komisji Europejskiej i posłużą do opracowania specjalnego raportu dla Rady i Parlamentu Europejskiego na temat wdrożenia programu. Raport będzie podstawą do podjęcia dalszych decyzji, co do przyszłości omawianego przedsięwzięcia oraz wskaże kierunek jego rozwoju i ewentualnych zmian.

 

Oprac. Joanna Radziewicz.

 

 

Literatura:

 

  1. Bisz A., Niewiarowska M.: Program „Owoce w szkole”. Biuletyn Informacyjny ARR 2010 nr 7, s.8-14.
  2. Strategia krajowa wdrożenia w Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce w szkole” w latach szkolnych 2010/2011 – 2012/2013. Biuletyn ARR 2010 nr 3, s.41-48.

Niewiarowska M.: Program „Owoce w szkole” – dotychczasowe doświadczenia. Biuletyn ARR 2011 nr 1, s.29-34.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter