Ukraiński rynek: szansa dla polskiego eksportu branży rolnej?

Jak pokazują dane ukraińskiego urzędu statystycznego, w pierwszych czterech miesiącach b.r. import towarów z Polski na Ukrainę miał wartość 937,726 mln USD i był aż o 22,4 proc. niższy niż analogicznym okresie w 2013 r. Jednocześnie Ukraina znacznie zwiększyła swój eksport do naszego kraju (o 18,5 proc., do wartości 1008,387 mln USD)*. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że podpisanie części handlowej umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską oraz jednostronne preferencje handlowe dla Ukrainy mogą umacniać tendencje zmian, to związek naszego sąsiada z UE nie musi być postrzegany w Polsce jako zagrożenie, ale – szczególnie w niektórych segmentach branży rolnej – jako spora szansa.

Radosław Jarema, dyrektor generalny AKCENTY zajmującej się obsługą transakcji walutowych dla importerów i eksporterów wskazuje, że kilku z jego polskich klientów już zauważyło nowe możliwości współpracy z Ukrainą. Największe szanse mają producenci maszyn, sprzętu rolniczego i innych środków wspomagania produkcji rolnej oraz firmy, które zajmują się handlem tymi produktami. Ich rosnący już od jakiegoś czasu eksport może nabrać dodatkowej dynamiki. Od nawozów po traktory, naczepy i mniejsze sprzęty rolnicze, Ukraina będzie potrzebowała wszystkiego, aby wykorzystać swój potencjał – mówi Jarema.

To, że eksport maszyn rolniczych, ogrodniczych i leśnych z Polski na Wschód dynamicznie rośnie pokazują dane GUS. W I kw. 2014 r. polscy eksporterzy wywieźli do krajów Europy Środkowo-Wschodniej**, w tym na Ukrainę, ponad 6332 ton maszyn rolniczych, ogrodniczych i leśnych o wartości ponad 45 mln USD, co oznacza prawie 10 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2013 r. W przypadku nawozów mineralnych i chemicznych procentowy wzrost eksportu wyrażonego w dolarze na Wschód wyniósł aż ponad 80 proc. osiągając wartość ponad 5 mln USD i tonaż 6068 ton. Polscy producenci mogą z powodzeniem zapełnić niszę, oferując niedrogie maszyny i sprzęt oraz środki wspomagania produkcji rolnej, które w przeciwieństwie do drogich zachodnich produktów będą łatwiej osiągalne dla ukraińskich rolników – zachęca Radosław Jarema.

Otwarcie europejskiego rynku na produkty rolne z Ukrainy może jednak martwić polskich eksporterów zbóż, którzy w ostatnich latach sukcesywnie zwiększali wywóz ziarna za granicę. Wraz z rozwojem i modernizacją produkcji rolnej na Ukrainie zwiększy się podaż taniego ukraińskiego zboża na światowym a zwłaszcza na europejskim rynku. Dywersyfikacja rynków zbytu to jedna z podstawowych strategii w handlu zagranicznym. Nasi klienci eksportujący zboża i produkty rolne już teraz myślą o nowych kierunkach wymiany handlowej, które mogłyby w przyszłości choćby częściowo zrekompensować „tłok” na rynku zbożowym UE. Zresztą taka strategia jest teraz stosowana przez naszych klientów z branży mięsnej. Na polskie zboże, poza rynkami europejskimi, takimi jak Niemcy czy Hiszpania, czekają chłonne rynki Afryki i Bliskiego Wschodu np. Arabii Saudyjskiej, Maroka czy Egiptu, z którymi realizujemy coraz większe obroty – mówi Jarema.

Radosław Jarema przypomina także, że jednostronne zniesienie ceł przez UE nie otworzyło unijnego rynku przed Ukrainą całkowicie. Wśród produktów rolnych taryfy celne zostały zniesione w 82 proc. a w przypadku towarów takich jak zboża, wołowina, wieprzowina i drób, UE stosuje bezcłowe kwoty importowe, co pozwoli chronić interesy unijnych producentów. Dodatkowo, jeśli napływ towarów z Ukrainy zdestabilizuje rynek i utrudni działalność unijnym producentom, UE może przywrócić cła.

*  http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2014/zd/ztt/ztt_e/ztt0414_e.htm

** Ukraina, Rosja, Białoruś, Albania, Mołdawia

Komunikat prasowy

lipiec 2014 r.

agnieszka pietrzak

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

AKCENTA to międzynarodowa instytucja płatnicza, oferująca obsługę transakcji walutowych dla firm zajmujących się eksportem i importem.

AKCENTA specjalizuje się w wymianie walut, realizacji płatności zagranicznych i transakcjach zabezpieczających kursy walut. Przewagami AKCENTY wobec banków są bardzo dobre oferowane kursy walut, które każdy Klient może negocjować, niskie opłaty za przelewy międzynarodowe oraz bezpłatne rachunki. Przewagą AKCENTY wobec kantorów internetowych jest specjalizacja w kierunku obsługi firm i pełna oferta usług walutowych uwzględniających potrzeby przedsiębiorstw, w tym transakcje z rynku terminowego (forwardy).

AKCENTA działa na rynkach finansowych od ponad 17 lat, obecnie w 5 krajach Europy Środkowej: w Czechach, w Polsce, w Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech.

AKCENTA ma 23 tys. Klientów, dla których w 2013 r. zrealizowała transakcje walutowe o łącznej wartości 6,94  mld zł.

Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.akcenta.pl



 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter