Żywność
- Szczegóły
- Kategoria: Przegląd polskiej prasy rolniczej
Dietetyczne hity (część 2) / Ewa Ceborska-Scheierbauer
(Przegląd Piekarski i Cukierniczy 2018 nr 3, s. 44-45)
Wśród produktów, które warto uwzględnić w codziennym jadłospisie na uwagę zasługują:
Jogurt naturalny – zawiera bakterie kwasu mlekowego, które dobrze wpływają na mikroflorę przewodu pokarmowego. Warto wybierać jogurty z jak najmniejszą ilością dodatków smakowych, bez cukru czy syropu glukozowo-fruktozowego, najlepiej o zawartości tłuszczu do 2 proc. Można je spożywać jako samodzielne danie, lub wykorzystać jako bazę do sosów, sałatek, zup, a nawet mięs.
Kiszonki – stanowią źródło dobrych bakterii kwasu mlekowego. Najlepiej by były one pozbawione kwasu octowego. Kiszona kapusta zawiera duże ilości witaminy C oraz sulforafab, związek wykazujący działanie przeciwnowotowrowe.
Czosnek – zawiera związki, które mają działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwgrzybiczne. Korzystnie oddziałuje na układ krążenia, a także wpływa na poprawę profilu lipidowego. Czosnek nie jest wskazany w dużych ilościach dla osób z chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy.
Tłuste ryby (np. łosoś, makrela, węgorz, halibut) – mają w swoim składzie cenne kwasy Omega-3, które bardzo korzystnie oddziałują na organizm, m.in. regulują stężenie cholesterolu we krwi, działają przeciwzapalnie, odgrywają znaczącą rolę w budowaniu prawidłowej odporności. Białko tych ryb jest łatwostrawne i pełnowartościowe. Niestety, w Polsce spożycie ryb ciągle jest niskie (11-12 kg rocznie), podczas gdy średnia europejska to ponad 20 kg.
Oprac. Joanna Radziewicz
Szansa na zwiększenie promocji żywności / Paulina Cholewńska
(Wieś Kujawsko-Pomorska 2018 nr 3, s. 32)
Zgodnie z ustawą z dnia 22 maja 2009 roku o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz.U z 2015 r. poz. 2122 z późn. zm.) do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusz promocji oraz do składania kwartalnych deklaracji zobowiązani są:
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń, bydła, koni, owiec, drobiu
- przedsiębiorcy będący płatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium RP żywych świń, bydła, koni, owiec, drobiu
- przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele konsumpcyjne zbóż
- przedsiębiorcy będący podatnikami od podatku towarów i usług, którzy skupują owoce lub warzywa od rolników ryczałtowych w celu ich przetworzenia lub odsprzedaży lub wytwarzają owoce i warzywa
- przedsiębiorcy będący płatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT, którzy skupują ryby od rolników ryczałtowych w celu ich przetworzenia lub odsprzedaży, bądź prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych lub morskich bądź prowadzących działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
Od 1 stycznia 2018 roku do naliczania na fundusze promocji zobowiązani są także przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju: świń rzeźnych, owiec oraz drobiu rzeźnego w wysokości 0,1 proc. wartości netto tych zwierząt poddanych ubojowi, a nie będących przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu ustawy o VAT.
Zgodnie z ustawą, przedsiębiorcy są zobowiązani do składania deklaracji kwartalnych do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kwartale.
Oprac. Joanna Radziewicz