Programy UE
- Szczegóły
- Kategoria: Przegląd polskiej prasy rolniczej
Polska u steru Unii / Wawrzyniec Czubak, Adam Poślednik
(Top Agrar Polska 2011 nr 5, s.30-32)
Począwszy od lipca 2011 roku Polska, Dania i Cypr będą kierowały pracami Rady UE. Przygotowując się do prezydencji, każde państwo określa priorytety działań, które zamierza realizować. Muszą być one spójne dla wszystkich trzech krajów oraz powiązane z harmonogramem prac Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Prezydencja naszego kraju przypada w kluczowym momencie, w którym w decydującą fazę wejdzie dyskusja nad przyszłym kształtem Wspólnej Polityki Rolnej. Warto, więc przedstawić propozycje własnych projektów, które byłyby korzystne dla Polski. Nasz rząd wytyczył na ten czas trzy priorytety:
- Integracja europejska, jako źródło wzrostu – zakładający bardziej inwestycyjny charakter nowego budżetu UE. W ten priorytet wpisuje się walka przynajmniej o utrzymanie budżetu WPR na tym samym poziomie.
- Bezpieczna Europa – kładący nacisk na wzmocnienie zarządzania gospodarczego UE na obszarze gospodarczym i finansowym. Zwrócono tu także uwagę na konieczność omówienia stanu polityki energetycznej UE oraz uproszczenia WPR.
- Europa korzystająca na otwartości – polegający na wspieraniu unijnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa przez nasz kraj w celu wzmocnienia pozycji UE na arenie międzynarodowej. Naszym dążeniem będzie też finalizacja negocjacji akcesyjnych z Chorwacją oraz kontynuacja rozmów z Turcją i Islandią.
W sferze rolnictwa przewidywane cele wiążą się przede wszystkim z przyszłym kształtem WPR po 2013 roku. Polska będzie akcentować konieczność utrzymania dopłat bezpośrednich jako elementu rekompensującego koszty związane z dostarczaniem bezpiecznej żywności. Ważne będzie także uproszczenie systemu płatności oraz wprowadzenie nowych kryteriów alokacji środków pomiędzy państwami członkowskimi w ramach I filaru i tym samym wyrównanie stawek między krajami.
Znacząca jest również rola polityki obszarów wiejskich w procesie zmian strukturalnych i modernizacji w rolnictwie. W kontekście nowych wyzwań stojących przed UE istotne jest ustalanie proporcji środków przeznaczonych na płatności bezpośrednie i rozwój obszarów wiejskich.
Priorytetem dla Polski jest także poprawa bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju gospodarczego UE. Jego celem powinno być wprowadzenie dodatkowego wsparcia dla inwestycji związanych z ograniczeniem emisji gazów i rozwojem odnawialnych źródeł energii tak, aby stały się alternatywnym źródłem dochodów dla naszych rolników.
Zadaniem polskiej prezydencji powinno być przeprowadzenie reformy Wspólnej Polityki Rybackiej, której efektem mogłoby być przygotowanie odpowiednich projektów aktów prawnych, w tym m.in. dążenie do ustalenia kwot połowowych oraz regionalizacji polityki rybackiej.
Ostateczny kształt przygotowanych przez Polskę projektów będzie zależał w dużej mierze od kalendarza i programu prac Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego oraz od wystąpienia ewentualnych sytuacji nadzwyczajnych. Planowane jest, że z początkiem lipca br. będą przygotowane wstępne propozycje legislacyjne dotyczące WPR. Dyskusja na ten temat będzie odgrywała znaczącą rolę w trakcje naszej prezydencji. Trzonem rozmów będą rozstrzygnięcia dotyczące systemu płatności bezpośrednich i wsparcia rozwoju obszarów wiejskich, które będą obowiązywać po 2013 roku.
Oprac. Joanna Radziewicz
Udój niepełny / Radosław Iwański
(Farmer 2011 nr 9, s. 16-19)
Zakończył się siódmy rok kwotowania produkcji mleka. Kary nie są przewidziane. Od kwietnia 2010 r. do końca marca 2011 r. rolnicy wyprodukowali w sumie mniej mleka, iż zakładał plan.
W roku kwotowym 2010/2011 przysługująca Polsce kwota krajowa wynosiła 9 760 057 tys. kg (Rozporządzenia Rady WE nr 72/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. w sprawie zmian we wspólnej polityce rolnej). Po notyfikacji przeprowadzonej w minionym roku kwotowym – konwersji stałej, kwota krajowa zostanie podzielona między „dostawy” i „sprzedaż bezpośrednią” następująco: 9 602 696 tys. kg wyniesie kwota krajowa dostaw oraz 157 361 tys. kg – kwota krajowa sprzedaży bezpośredniej.
Wysokość dostaw mleka zrealizowanych do podmiotów skupujących w okresie od kwietnia 2010 roku do lutego 2011 roku ukształtowała się na poziomie 8 342 698 tys. kg po przeliczeniu na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu. Agencja Rynku Rolnego informowała, że stopień wykorzystania kwot indywidualnych przysługujących dostawcom hurtowym po 11 miesiącach roku kwotowego wyniósł około 87 proc. Już wówczas nie było zagrożenia przekroczenia kwoty. A na koniec marca ustalono, że hodowcy bydła mlecznego wykorzystali w sumie kwotę krajową na poziomie 9,1 mld kg, co odpowiada 95 proc. jej wykorzystania w roku 2010/2011.
Na ostatni dzień roku kwotowego 2010/2011 w kraju zarejestrowanych było łącznie 183 tys. producentów mleka, w tym: 168 tys. dostawców hurtowych, którzy dysponowali kwotą indywidualną w łącznej wysokości 9 589 189 tys. kg oraz 15 tys. dostawców bezpośrednich z kwotą w wysokości 97 351 tys. kg.
Krajowa rezerwa kwoty mlecznej w roku 2010/2011 wyniosła 299 238 tys. kg, w tym krajowa rezerwa przeznaczona dla dostawców hurtowych wyniosła 237 736 tys. kg oraz krajowa rezerwa dla dostawców bezpośrednich – 61 502 tys. kg.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Dopłaty do kolektora słonecznego
(Farmer 2011 nr 9, s. 15)
6 tys. zł to średnia dopłata do zakupu i instalacji kolektora słonecznego na domu jednorodzinnym, przyznawana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na kolektor można zaciągnąć kredyt, a dotacja pokrywa około 45 proc. inwestycji.
Średni koszt zakupu zestawu solarnego to 13,5 tys. zł w budynkach jednorodzinnych i 70 tys. zł w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Średnia dotacja dla wspólnot to 31,6 tys. zł.
Średni okres zwrotu inwestycji wynosi około 10 lat i zmienia się w zależności od dotychczasowego sposobu ogrzewania. Najkrótszy jest przy ogrzewaniu prądem elektrycznym, a najdłuższy przy ogrzewaniu węglem. Jak wyliczył Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 5 - osobowa rodzina mieszkająca w domu, w którym do tej pory woda była podgrzewana prądem elektrycznym zaoszczędzi w skali roku prawie 1,5 tys. zł.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Orzechy bez dopłat / Tadeusz Smoleński
(Owoce, Warzywa, Kwiaty 2011 nr 10, s. 8)
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi orzechy włoskie i laskowe zostały wyłączone ze wsparcia w formie płatności uzupełniającej z unijnego budżetu. Od lipca 2004 roku, aby otrzymać dotacje wystarczyło posadzić 50 drzew orzecha włoskiego na hektarze i zgłosić jednostce certyfikującej oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpoczęcie przestawiania gospodarstwa z konwencjonalnego na ekologiczne. Nakłady na założenie takiej plantacji wynosiły prawie 300 zł. Roczna dotacja do hektara tej uprawy wynosiła około 2000 zł (1800 zł/ha dla gospodarstw przestawiających się na ekologiczne i dla gospodarstw z certyfikatem przez pierwsze trzy lata oraz 1540 zł/ha przez kolejne dwa lata, plus podstawowa płatność obszarowa, określana corocznie przez Agencję).
Maksymalne stawki dopłat obowiązywały do powierzchni nie większej niż 100 ha, z kolei od 100 do 200 ha dotacja była zmniejszona o 50 proc., powyżej 200 ha wynosiła jedynie 10 proc., a powyżej 300 ha – nie przysługiwała.
Oprac. Aleksandra Szymańska
Kiełbasa myśliwska i jałowcowa – tradycyjne specjalności
(Agro Serwis 2011 nr 9, s. 5)
Komisja Europejska poinformowała, że w połowie kwietnia 2011 r. dwa kolejne, polskie produkty: kiełbasa myśliwska i kiełbasa jałowcowa zostały zarejestrowane, jako „gwarantowane tradycyjne specjalności” na unijnej liście produktów wysokiej jakości. Miesiąc wcześniej na unijną listę Chronionych Oznaczeń Geograficznych został wpisany chleb prądnicki.
Oznakowanie „gwarantowana tradycyjna specjalność” GTS nie odnosi się do pochodzenia produktu, ale podkreśla tradycyjny charakter w składzie lub sposobie jego wytwarzania.
Rejestracja produktu na liście GTS nie pozbawia innych producentów możliwości wykorzystania nazwy. Jednak producenci nie stosujący się do zatwierdzonych przepisów nie mogą korzystać z logo GTS.
Oprac. Aleksandra Szymańska