Rynki rolne

Rynek brokułów / Jacek Malinowski

(Owoce Warzywa Kwiaty 2015 nr 1, s.30-31)

Po zimie 2013/2014 zapasy mrożonych brokułów zostały całkowicie wyprzedane. Po dość powolnym rozpoczęciu skupu, sprzyjająca aura spowodowała wyrównanie wegetacji odmian sadzonych w różnych terminach, co w efekcie skutkowało nadwyżką surowca, którą potęgowały wysokie plony z nawadnianych plantacji.

W Europie Zachodniej powierzchnia uprawy brokułów i produkcja w zakładach przetwórczych są stabilne z tendencją do zmniejszania, natomiast w Polsce – od kilku lat intensywnie rosną. W 2013 roku krajowe zakłady zadeklarowały skup około 50 tys. ton. tych warzyw, przy czym należy pamiętać, że ich produkcja na rynek warzyw świeżych również rozwijała się niezwykle dynamicznie.

Na rynku zbytu największymi konkurentami Polski są obecnie Hiszpania i Portugalia. Nasz kraj nadal obowiązuje rosyjskie embargo, które uniemożliwia sprzedaż surowca na Wschód. Brokuły, których nie będzie można wyeksportować do Rosji, trafią na Zachód Europy. Obecnie uprawa tych warzyw jest opłacalna, chociaż byłaby wyższa, gdyby udało się ograniczyć koszty pracy, na przykład dzięki możliwości ich mechanicznego zbioru.

 

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Liderzy rynku ryb mrożonych

(Magazyn Przemysłu Rybnego 2014 nr 6, s.14-15)

Polski rynek ryb mrożonych wykazuje coraz większą koncentrację. Wśród liderów tej branży wymienia się:

Espersen Polska Sp. z o.o. - największy dostawca ryb mrożonych w Polsce. W 2013 roku firma wyprodukowała 30 tys. ton wyrobów rybnych o wartości 460 mln zł. Jest to jeden z liderów przetwórstwa dorszy bałtyckich.

Frosta Sp. z o.o. - firma specjalizująca się w produkcji paluszków rybnych oraz mrożonych wieloskładnikowych dań gotowych. W 2013 roku obroty spółki osiągnęły poziom 361 mln zł.

Rogal Greenland Seafood Sp. z o.o. – firma zajmuje się m.in. przetwórstwem ryb płaskich. Obsługuje rynek polski, chociaż zdecydowana większość oferowanych przez nią wyrobów trafia na eksport. W ostatnich latach jej obroty przekroczyły 317 mln zł.

Paula Fish S. Dojdź Sp. J. – w dwóch zakładach produkcyjnych Paula Fish mrozi ryby bałtyckie, częściowo z własnych połowów: śledzie, szproty i flądry. Dzienne zdolności produkcyjne wynoszą około 500 ton, a roczne przychody kształtują się na poziomie 220 mln zł.

Abramczyk Sp. z o.o. – krajowy lider w dostawach wyrobów mrożonych do sieci handlowych, specjalizujący się głównie w konfekcjonowaniu i dystrybucji filetów mrożonych i owoców morza. Roczne przychody firmy wynoszą około 195 mln zł.

Nord Capital Sp. z o.o. – należy do firm o największej penetracji rynku, a jej wyroby są dostępne w większości sieci handlowych w kraju. W 2014 roku wyprodukowana przez nią polędwica z dorsza została uhonorowana Certyfikatem Dobry Produkt w kategorii Produkt Wysokiej Jakości. Przychody firmy kształtują się na poziomie 122 mln zł.

 

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Polski rynek mrożonek rybnych

(Magazyn Przemysłu Rybnego 2014 nr 4, s.17-18)

Ryby mrożone należą do najpopularniejszych i najchętniej kupowanych produktów rybnych w Polsce. Wśród oferowanych gatunków na plan pierwszy wysuwa się mintaj, którego konsumpcja w ostatnich latach jest bardzo stabilna i wynosi 2,7 kg na osobę rocznie. Kolejne miejsce na rynku rybnym zajmują mrożone filety z pangi. W 2013 roku sprzedano ich około 11 tys. ton, a roczne spożycie na osobę wyniosło 0,8 kg. Kolejnym istotnym i dobrze rokującym gatunkiem ryb, coraz częściej pojawiającym się w postaci mrożonki jest dorsz, zarówno bałtycki, jak i atlantycki. Grupę wyrobów o dużym znaczeniu ilościowym w handlu mrożonkami uzupełniły w ostatnich latach importowane filety z tilapii, których w 2013 roku sprzedano już 9,5 tys. ton. Konsumpcja filetów mrożonych z ryb morszczukowatych sięga 8,3 tys. ton, natomiast rynek owoców morza szacowany jest na 10 tys. ton, z czego 80 proc. stanowią krewetki.

W handlu detalicznym dominują trzy firmy: Frosta, Abramczyk i Nord Capital. Polska jest importerem około 250 tys. ton mrożonych ryb i filetów rybnych, z czego duża część ma charakter surowcowy i trafia do przetwórstwa rybnego. Na rynek krajowy trafia rocznie około 75 tys. ton głęboko zamrożonych produktów rybnych.

Obecnie na polskim rynku mrożonych produktów rybnych panuje stagnacja. Pomysłami na zwiększenie sprzedaży mogą być: głęboka rewitalizacja opakowań, konsumencka kampania wizerunkowa kategorii mrożonek i wypromowanie innowacyjnych produktów.

 

Oprac. Joanna Radziewicz

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter