Polityka rolna

Pomoc dla producentów mleka

(Agra Europe 2014, 21 November, s. 1)

Komisja Europejska przyznała producentom mleka z Estonii, Łotwy i Litwy wsparcie w wysokości 28 mln euro, jako refundację strat poniesionych na skutek zakazu importu żywności przez Rosję. Litwa otrzyma 14,1 mln euro, Łotwa – 7,7 mln euro, a Estonia – 6,9 mln euro. Podstawą do wyznaczenia tych sum była produkcja mleka w 2013/14 r. Zwykle z państw tych eksportowano rocznie 15% produkowanego tam mleka. Republiki nadbałtyckie, a także Finlandia należą do krajów najsilniej dotkniętych skutkami zakazu importu żywności do Rosji. Powstała skutkiem tego zakazu nadprodukcja mleka spowodowała spadek cen mleka o 30-40%.

W.M.

 

Rosyjskie subsydia dla rolników

(Agra Europe 2014, 7 November, s. 18)

Rosyjscy rolnicy otrzymali w 2014 r. wsparcie w wysokości 20 mld rubli (370 mln euro). Celem było rozwijanie produkcji i zwiększanie samowystarczalności. W ciągu najbliższych pięciu lat produkcja żywności ma wzrosnąć o 23,4%, a w 2020 r. – o 35%. Ocenia się jednak, że przyznane fundusze mogą jedynie utrzymać produkcję na obecnym poziomie, ale zapewnią nie jej wzrostu.

W.M.

 

Nowe reguły zwalczania obcych organizmów

(Agra Europe 2014, 10 October, s. 20)

Rada ministrów Unii Europejskiej przygotowała nowe zasady prawne regulujące zapobieganie przenoszeniu na teren krajów członkowskich obcych organizmów i rozprzestrzenianiu się ich. Obowiązywać będą od stycznia 2015 r. Celem ich wprowadzenia jest ograniczenie strat powodowanych przez obce organizmy. Ocenia się, że straty te w Unii osiągają rocznie 12 mld euro. Obce organizmy powodują zagrożenie zdrowia ludzi i zwierząt, ograniczają wysokość plonów roślin, wywołują straty w infrastrukturze, wpływają na uszkodzenie brzegów rzek i zbiorników wodnych, zagrażają rodzimym gatunkom roślin i zwierząt. Kraje członkowskie będą musiały wprowadzić systemy kontroli występowania tych organizmów i ich zwalczania.

W.M.

 

Nowe zasady promocji produktów rolniczych

(Agra Europe 2014, 7 November, s. 14)

W Unii Europejskiej weszły w życie nowe zasady promowania produktów rolniczych. Mają one na celu otworzenie nowych rynków zbytu i pozyskanie nowych partnerów handlowych. Unijny budżet przeznaczony na promocję będzie stopniowo zwiększany z 61,5 mln euro w 2013 r. do 200 mln euro w 2020 r. Udział funduszów unijnych w finansowaniu programów promocji wzrośnie do 70-85%, co ułatwi angażowanie się w nie mniejszych firm.

W.M.

 

Czy Unii Europejskiej potrzebna jest samowystarczalność żywieniowa?

(Agra Europe 2014, 24 October, s. 9)

Europejskie lobby rolnicze często powołuje się na konieczność zapewnienia samowystarczalności żywieniowej, domagając się ochrony przed importem oraz wzywając do kontynuacji subsydiowania rolnictwa. Niektórzy specjaliści uważają jednak, że nie jest konieczne, a nawet niewskazane, aby nowoczesne, wysoce zurbanizowane kraje Unii handlujące z państwami na całym świecie zwiększały poziom samowystarczalności żywieniowej. Przykładem może być Wielka Brytania, gdzie z kilkoma wyjątkami, od czasu Rewolucji Przemysłowej w XIX wieku, samowystarczalność wahała się w granicach około 60%. Tyle też wynosi obecnie. W Wielkiej Brytanii, podobnie jak w wielu innych europejskich krajach, produkcja rolnicza jest kosztowna zarówno z punktu widzenia kosztów produkcji, jak i ze względu na ochronę środowiska. Brytyjscy podatnicy płacą na podtrzymywanie unijnego rolnictwa w ramach Wspólnej Polityki Rolnej 4 mld euro rocznie oraz 1,5-2 mld euro na zapewnienie płatności bezpośrednich swoim rolnikom. Utrzymywanie środowiska naturalnego w niezmienionym stanie jest niemożliwe, a ograniczenie zmian – bardzo kosztowne. Od czasu przystąpienia Wielkiej Brytanii do Wspólnoty w latach 70-tych, zaorano blisko pół miliona hektarów trwałych pastwisk. Bioróżnorodność flory i fauny stale zmniejsza się na skutek stosowania pestycydów. Jest to cena zwiększenia produkcji rolniczej i podwyższenia samowystarczalności żywieniowej.

Obecnie Unia Europejska jest samowystarczalna pod względem produkcji większości artykułów żywnościowych, ale koszty tego, zarówno finansowe (wspieranie rolnictwa), jak i środowiskowe są wysokie. Konieczność sprowadzania żywności nie jest tak uzależniająca, jak konieczność importowania surowców energetycznych. Dzieje się tak, ponieważ rynek żywnościowy cechuje większa elastyczność niż rynek surowców energetycznych. Większa też jest liczba alternatywnych dostawców. Światowy handel żywnością stale rośnie; w latach 2000-2008 zwiększył się on o 230%. Obecnie unijne cła na produkty rolnicze wynoszą średnio 13,5%, czyli są ponad trzykrotnie wyższe niż na artykuły przemysłowe, a w niektórych przypadkach cło na produkty rolne (np. cukier) wynosi 100%. Zmniejszenie lub zniesienie tych ceł nie tylko obniży ceny płacone przez konsumentów, ale również zmniejszy dysproporcje między poszczególnymi krajami Unii i wpłynie na liberalizację handlu.

W.M.

Zwrot kosztów związanych z rosyjskich embargiem

(Agra Europe 2014, 24 October, s. 3)

Zakaz importu do Rosji owoców i warzyw, wprowadzony na początku sierpnia bieżącego roku, naraził producentów w Unii Europejskiej na wysokie straty. Początkowo przyjęto fundusz w wysokości 125 mln euro, przeznaczony na refundowanie producentom poniesionych strat. Zgłaszane podania o rekompensaty szybko jednak przekroczyły wyznaczony fundusz. Jak stwierdzono, w wielu wypadkach były one nieuzasadnione. Obliczono, że przysługiwały jedynie rekompensaty w wysokości 50-60 mln euro. W rezultacie, funkcjonowanie funduszu zawieszono. Opracowano szczegółowe zasady przyznawania rekompensat i uchwalono nowy fundusz w wysokości 165 mln euro, który będzie obowiązywał od początku 2015 r.

W.M.

 

Rolnicy z Łotwy i Litwy dostali subsydia wcześniej niż zwykle

(Agra Europe 2014, 24 October, s. 4)

Rolnicy z Łotwy i Litwy, krajów które poniosły największe straty na skutek rosyjskiego embarga otrzymają subsydia bezpośrednie wcześniej niż zwykle. Od ubiegłego roku dozwolone jest, w uzasadnionych wypadkach, wypłacanie do 50% subsydiów z Filaru I od 16 października do 16 grudnia. Rolnicy łotewscy i litewscy otrzymali wcześniej 70% tych subsydiów. Jedynie te dwa kraje złożyły prośbę o wcześniejszą wypłatę subsydiów.

W.M.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter