Programy unijne

Marchew, rzodkiewka i papryka w uczniowskim menu / Joanna Klepacz-Baniak

(Hasło Ogrodnicze 2011 nr 9, s. 93)

 

W roku szkolnym 2011/2012 rozpocznie się kolejna, trzecia już edycja programu „Owoce w szkole”. Przedsięwzięcie ma na celu promocję spożywania owoców i warzyw wśród najmłodszych konsumentów, zmianę nawyków żywieniowych, a także zapobieganie otyłości dzieci i młodzieży w Europie oraz chorobom wynikającym z nieprawidłowego odżywiania.

 

Na program przeznaczono 12,3 mln euro, przy czym dotacja z budżetu Unii Europejskiej stanowi 75 proc. tej kwoty. Grupę docelową stanowi prawie 1,17 mln uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Warto wspomnieć, że w pierwszej edycji konkursu uczestniczyło 300 tys. dzieci, w drugim liczba ta wzrosła o 160 proc. i wyniosła prawie 800 tys. Dotychczas programem objęto ponad 8,6 tys. szkół podstawowych. W ramach przedsięwzięcia w uczniowskim szkolnym menu pojawią się porcje warzywno-owocowe, składające się z rzodkiewki, marchwi, słodkiej papryki oraz jabłek, truskawek, gruszek, soków owocowych, soków warzywnych oraz soków owocowo-warzywnych.

Komitet Zarządzający KE ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych zaakceptował także kolejne 3-letnie projekty promocyjno-informacyjne. Jednym z nich, który będzie realizowany na rynkach: polskim i rumuńskim, jest program prowadzony przez Krajową Unię Producentów Soków pt. „5 porcji warzyw, owoców lub soku”. Całkowity budżet programów wynosi około 9,5 mln euro, z czego dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej – to prawie 5,5 mln euro.

Oprac. Aleksandra Szymańska

 

 

 

Nowe zasady sprzedaży biokomponentów / Jacek Kościański

(Poradnik Rolniczy 2011 nr 36, s. 5)

 

Od początku 2012 r. Agencja Rynku Rolnego będzie przyjmować obowiązkowe informacje od producentów biokomponentów o ich sprzedaży i zużytych do ich produkcji surowcach. Poza tym zarówno wytwórcy, jak i inne podmioty biorące udział w obrocie biokomponentami, będą zobowiązani do przekazywania nabywcom tych biokomponentów pisemnych informacji zawierających dane dotyczące rodzajów i ilości poszczególnych surowców, które zostały zużyte do ich wytworzenia.

Przedsiębiorcy wpisani do rejestru wytwórców są zobowiązani do przekazania, w terminie 45 dni po zakończeniu kwartału, prezesowi ARR oraz prezesowi URE sprawozdań kwartalnych sporządzanych na podstawie faktur VAT lub innych dokumentów, zawierających informacje dotyczące:

  1. Ilości i rodzajów:
  • surowców użytych do wytworzenia biokomponentów, ze wskazaniem surowców pozyskanych na podstawie umów kontraktacji i dostawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz z produkcji własnej;
  • wytworzonych biokomponentów, ze wskazaniem biokomponentów wytworzonych z surowców pozyskanych na podstawie umów kontraktacji i dostawy oraz z produkcji własnej;
  • biokomponentów wprowadzonych do obrotu, ze wskazaniem ich nabywców, w tym sprzedanych producentom biopaliw ciekłych.
  • kosztów zakupu surowców użytych do wytworzenia poszczególnych rodzajów biokomponentów;
  • kosztów przerobu surowców użytych do wytworzenia poszczególnych rodzajów biokomponentów;
  • kosztów pozostałych,
  • dochodów ze sprzedaży produktów ubocznych.
  1. Kosztów wytworzenia poszczególnych rodzajów biokomponentów, z wyszczególnieniem zagregowanych:

Oprac. Aleksandra Szymańska

 

 

Nawet do 300 tys. zł dla mikropiekarni / Marta Stus

(Przegląd Piekarski i Cukierniczy 2011 nr 9, s. 16-17)

 

Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ogłosiła, że piekarze, cukiernicy i lodziarze będą mogli skorzystać z bezzwrotnej pomocy finansowej w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Wsparcie może wynieść  nawet 300 tys. zł. Oczywiście, aby otrzymać tego rodzaju dofinansowanie trzeba spełnić wiele warunków. Należy także przygotować się na wcześniejsze sfinansowanie operacji we własnym zakresie, bowiem pomoc ma charakter refundacji.

W ramach działania, pomoc może być przyznana nowo utworzonym lub już istniejącym firmom mikro, które zatrudniają nie więcej niż 9 osób i mają roczny obrót nie przekraczający 2 mln euro. Wśród kilkudziesięciu rodzajów działalności gospodarczych, które mogą być wsparte finansowo w ramach działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” wymienia m.in.

  • 10.71. Z produkcję pieczywa; produkcję świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek,
  • 10.72. Z produkcję sucharów i herbatników; produkcję konserwowanych wyrobów ciastkarskich i ciastek,
  • 10.52. Z produkcję lodów,
  • 10.82. Z produkcję kakao, czekolady i wyrobów cukierniczych.

O pomoc nie mogą się ubiegać osoby, którym w okresie ostatnich dwóch lat przyznano dotację inwestycyjną w ramach działania „Wsparcie i promocja przedsiębiorczości i samo zatrudnienia” (działanie 6.2 program Kapitał ludzki).

Wysokość pomocy finansowej uzależniona jest od liczby miejsc pracy, jakie przedsiębiorca planuje stworzyć oraz od wysokości kosztów kwalifikowanych inwestycji. Wsparcie może dotyczyć zakupu maszyn, urządzeń i narzędzi, wyposażenia, kosztów zagospodarowania terenu, prac budowlanych związanych z budynkami niemieszkalnymi (remont, przebudowa, modernizacja), zakupu sprzętu komputerowego i oprogramowania służących wsparciu prowadzonej lub podejmowanej działalności gospodarczej oraz w ograniczonym zakresie – środków transportu materiałów, maszyn i sprzętu do miejsca, gdzie operacja jest realizowana, oraz montażu maszyn i urządzeń objętych operacją.

Oprac. Aleksandra Szymańska

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter