Zdrowa żywność

Produkt polski / A. Kozłowska

(Agro Serwis 2019 nr 18, s. 57-59)

Kampania informacyjna „Wspieraj polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo” ma na celu zachęcenie konsumentów do zakupu żywności z oznaczeniem „Produkt polski”, która co najmniej w 75 proc. została wytworzona w Polsce na bazie krajowych surowców. W ramach akcji stworzono broszurę informacyjną, baner i plakat „Kupuj świadomie”. Resort rolnictwa prowadzi również działania zmierzające do upowszechniania wśród producentów i podmiotów uczestniczących w łańcuchu dostaw produktów żywnościowych, wiedzy na temat możliwości znakowania wyrobów informacją „Produkt polski”.

Odpowiedzialnym za realizację przedsięwzięć w ramach w/w kampanii został Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. W kwietniu 2019 roku wyemitowano informacyjno-promocyjny spot reklamowy, natomiast od września realizowane są działania skierowane do konsumentów, rolników i regionalnych producentów żywności, dla których zorganizowano cykl Akademia Polska Smakuje. Obecnie na stronie www.polskasmakuje.pl znajduje się około 6,5 tys. produktów, w tym blisko 1,3 tys. ma oznaczenie „Produkt polski”.

Ustawa z dnia 4 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy, o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 13.12.2016, poz. 2007) reguluje zasady stosowania w oznakowaniu żywności informacji „Produkt polski”. Przede wszystkim produkty te muszą być wytworzone z surowców krajowych, przy czym dopuszcza się użycie importowanych składników w ilości do 25 proc. masy produktów, pod warunkiem, że nie mają polskich odpowiedników.  Szczegółowe kryteria wskazują również, że:

  • produkty nieprzetworzone mogą być oznakowane informacją „Produkt polski” jeżeli ich produkcja, uprawa lub hodowla odbyła się na terenie RP;
  • mięso musi być pozyskane od zwierząt urodzonych i hodowanych na terenie Polski,
  • produkty przetworzone muszą być przetworzone na terenie naszego kraju, składniki nieprzetworzone muszą spełniać kryteria obowiązujące dla produktów nieprzetworzonych, inne składniki, które nie są produkowane w Polsce nie mogą przekroczyć 25 proc. łącznej masy wszystkich składników.

Za nieprzestrzeganie ustalonych norm grożą kary.

Oprac. Joanna Radziewicz

Produkty wolne od GMO

(Gospodarka Mięsna 2019 nr 9, s. 5)

Od 1 stycznia 2020 r. będzie możliwość dobrowolnego znakowania produktów informacją „wolne od GMO”. Zgodnie z przepisami ustawy możliwe do oznakowania jako wolne od GMO będą następujące produkty:

  • żywność pochodzenia roślinnego, ale tylko taka, która ma odpowiedniki modyfikowane genetycznie dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej (kukurydza, rzepak, soja, burak cukrowy)
  • żywność pochodzenia zwierzęcego uzyskana ze zwierząt lub od zwierząt karmionych paszami „bez GMO”
  • żywność wieloskładnikowa, która zawiera co najmniej 50% składników kwalifikujących się do oznakowania
  • pasze.

Ustawa o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych, szczegółowo określa wymagania wobec każdej z wymienionych grup produktów oraz formy ich oznakowania. Wprowadza przy tym identyczne w formie znaki graficzne zawierające oznaczenia słowne:

  • „wyprodukowane bez stosowania GMO” – dotyczy żywności pochodzenia zwierzęcego i żywności wieloskładnikowej, w której znajdują się składniki pochodzenia zwierzęcego
  • „bez GMO” – dotyczy żywności pochodzenia roślinnego oraz pasz.

Znaki graficzne zostaną określone w rozporządzeniu ministra rolnictwa, a producenci będą mieć dwa lata na zmianę szaty graficznej dotychczas stosowanej na opakowaniach.

Oprac. Aleksandra Szymańska

Po jakie owoce i warzywa najchętniej sięgają Polacy

(Informacja prasowa, Warszawa, 17 września 2019 r.www.warzywaiowocenaszczescie.pl)

Z badania przeprowadzonego przez agencję badawczą SW Research w lipcu 2019 roku metodą wywiadów on-line wśród Polaków w wieku 20-50 lat, w ramach III edycji kampanii  „Warzywa i owoce – na szczęście!” wynika, że niemal połowa Polaków spożywa owoce i warzywa kilka razy dziennie! Dla prawie 60% respondentów faworytem wśród owoców jest jabłko, ulubionym warzywem – pomidor (57%), jednak to bez ziemniaka Polacy nie wyobrażają sobie kuchni (32%). Owoce najchętniej konsumowane są na surowo (80%), natomiast warzywa goszczą na polskich stołach przede wszystkim w postaci surówki lub sałatki (65%).

Niemal 50% respondentów biorących udział w sondażu deklaruje, że po owoce i warzywa sięga kilka razy dziennie. Wśród krajowych owoców najpopularniejsze, a zarazem najbardziej lubiane są jabłka (57%) i truskawki (44%). Najrzadziej natomiast jemy m.in. porzeczkę, agrest i morele. Wśród ulubionych warzyw bezkonkurencyjne są pomidory (57% wskazań), a za nimi plasują się ogórki (48%), ziemniaki (40%) oraz marchewka (38%).

Okazuje się, że Polacy najczęściej wykorzystują w swojej kuchni ziemniaki – robi to aż jedna trzecia respondentów. Tuż za ziemniakami najbardziej przydatne w czasie przyrządzania posiłków są według badanych pomidory (25%), cebula (15%), marchewka (10%) oraz ogórek (7%). Zdecydowanie rzadziej wskazywana jest kapusta, pietruszka, burak, por, fasola, seler czy groch.

Zdecydowana większość badanych sięga po surowe owoce (79%), 40% Polaków spożywa je w formie soków i napojów owocowych, a niemal co trzeci respondent używa ich jako dodatku do posiłków lub przygotowuje z nich sałatki. Co czwarty Polak je owoce w postaci przetworów (dżemy, kompoty), a także smoothies i koktajli.

Warzywa najczęściej konsumowane są w postaci surówki/sałatki (65%). Ponad połowa badanych je surowe warzywa (np. jako dodatek do kanapki), a 48% wykorzystuje te produkty jako składnik zupy.

Red. A.S.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter