OŚWIATA ROLNICZA W POLSCE – DAWNIEJ I DZIŚ

Oświata rolnicza w Polsce to ponad 400 lat tradycji. Jej formy oraz treści przekazywane rolnikom zarówno wtedy jak i dziś były dostosowane do aktualnych oczekiwań rolników i potrzeb wsi polskiej. Mimo pojawiających się głosów o słabej kondycji tego kierunku edukacji, szkoły rolnicze w kraju istnieją i wciąż powstają nowe.

Oświata rolnicza to inaczej podnoszenie kwalifikacji ludności rolniczej i jej przygotowanie do udziału w życiu społeczno - gospodarczym wsi, realizowane przez system szkolnictwa rolnego oraz formy pozaszkolne (m.in. doradztwo rolnicze, piśmiennictwo).W każdym okresie historycznym rozwój narodu warunkowany był poziomem wykształcenia i świadomości ludzi. Rozumiano tę prostą zależność już w pierwszym okresie naszych dziejów, kiedy to zadania edukacyjne realizowane były na dworach królewskich i książęcych.

Od XI do XVII powstało w Polsce 4000 szkół parafialnych


Genezy kształcenia rolniczego należy doszukiwać się w XVIII w., kiedy to Józef i Kazimierz Czartoryscy założyli szkołę dla ekonomów i administratorów. Pod koniec XVIII w. szerokie działania na rzecz stworzenia oświaty rolniczej w Polsce można zauważyć też w pracach Komisji Edukacji Narodowej, która wprowadziła projekt uczenia rolnictwa we wszystkich typach szkół. Projekt nie wszędzie został wdrożony ze względu na brak przygotowanych kadr.Na przełomie XI/XII wieku powstawały pierwsze szkoły przy kościołach katedralnych, gdzie nauczycielami byli zakonnicy. Do końca XVII wieku szkoły parafialne były jedynymi placówkami oświatowo-wychowawczym w środowiskach wiejskich, które przekazywały wiedzę agrarną.

Okres rozbiorów znacznie opóźnił rozwój oświaty rolniczej w Polsce. Pod koniec XIX wieku pojawiły się w zaborze austriackim i pruskim zorganizowane formy oświaty rolniczej, a na początku XX w. już we wszystkich zaborach nastąpił pewien rozwój szkolnej i pozaszkolnej oświaty rolniczej.

Warto dodać, że pod koniec XIX w. powstała koncepcja założeń organizacyjno-programowych szkoły rolniczej oraz koncepcja modelu ludowej szkoły rolniczej; powstały teoretyczne podstawy działalności przysposobienia rolniczego oraz tworzenia nowoczesnej uczelni rolniczej i systemu oświaty rolniczej. Uzasadniono znaczenie oświaty rolniczej i służby rolnej dla rozwoju rolnictwa, jak też rozumiano jak wielką rolę odgrywa kształcenie praktyczne w procesie wychowania do zawodu rolniczego.

Istotną rolę w rozwoju edukacji rolniczej w Polsce odegrała Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (SGGW) - uważana za najstarszy i największy ośrodek tego typu w Polsce. Jego początki sięgają 23 września 1816 r., kiedy utworzono Instytut Agronomiczny w miejscowości Marymont (obecnie: Bielany, dzielnica Warszawy).

W ramach Instytutu powstał Rządowy Instytut Weterynarii, a całość w 1840 r. przekształcono w Instytut Gospodarstwa Wiejskiego i Leśnictwa. Próby rusyfikacji polskich szkół doprowadziły ówczesny Instytut na skraj likwidacji, szkoła została przeniesiona najpierw do Puław, a potem do Rosji. Do stolicy Polski wróciła w 1918 r. Wraz z odzyskaniem niepodległości, uczelnia została w 1919 r. upaństwowiona i przemianowana na Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego, gdzie problematyką wychowania do pracy w rolnictwie zajmowali się Władysław Grabski i Wiktor Bronikowski. Pierwszymi jej Wydziałami były: Rolniczy i Leśny, od 1921 także Ogrodniczy.

W II Rzeczpospolitej, w obrębie byłego Królestwa Polskiego, było zaledwie 16 szkół rolniczych, a na pozostałych terenach - 17. Znaczący rozwój szkolnictwa rolniczego nastąpił po wejściu w życie, 9 lipca 1920 roku, ustawy o ludowych szkołach rolniczych, która zobowiązała ówczesne Ministerstwo Rolnictwa i Dóbr Publicznych oraz samorząd terytorialny i gospodarczy do stworzenia, w okresie 20 lat, dwóch szkół (jednej męskiej i jednej żeńskiej) w każdym powiecie. Z kolei niezależna uchwała sejmowa stanowiła, że na rzecz oświaty rolniczej ma być przyznanych 245 ośrodków rolnych.

Dane z Rocznika Gospodarskiego za rok 1938:

  • 165 szkół ludowych w tym 153 rolnicze, 9 ogrodniczych i 3 leśne
  • Spośród 165 szkół ludowych:
    • 97 stanowiły szkoły roczne  (49 męskie i 48 żeńskich),
    • 29 dwuzimowe (tylko męskie),
    • 22 wędrowne (5 męskich i 17 żeńskich),
    • 6 dwuletnie (4 męskie i 2 żeńskie).
  • Inne szkoły ludowe ograniczały się do liczby 11-miesięcznych (chmielarska, drobiarska oraz szkoły leśne i mleczarskie).

Głównym celem szkół ludowych było przygotowanie rolników do prowadzenia własnego gospodarstwa rolnego oraz kształtowanie świadomości w duchu patriotyzmu. Początkowo szkoły były jedenastomiesięczne, a z czasem półtoraroczne. Program nauki był w nich zsynchronizowany z sezonami prac w gospodarstwie tak, by nauczyć się wiązać teorię z praktyką.

Krzewieniem oświaty na wsi, od 1926 r., zajmowało się także pozaszkolne przysposobienie rolnicze. W 1932 r. ustawą z dnia 11 marca szkoły ludowe 11-miesięczne zostały przekształcone na szkoły przysposobienia rolniczego. Do wybuchu II wojny światowej taka forma nauczania była najbardziej popularna wśród ludności wiejskiej.

W okresie II RP powstawały także Uniwersytety Ludowe (dane Rocznika Gospodarki Towarzystwa Oświaty Rolniczej), w których kształcenie trwało 11 miesięcy. W 1938 r. było ich 15. Inną formą oświaty rolniczej w tym czasie było średnie szkolnictwo rolnicze. W 1939 r. było w Polsce 18 średnich szkół rolniczych, w tym 10 liceów (zaczęły powstawać od 1932 r.) i 8 gimnazjów. Trzeba podkreślić, że najsilniejszą stroną kształcenia rolniczego, zarówno w szkołach niższych jak i średnich, było przygotowanie praktyczne.

Popularyzacją oświaty rolniczej oraz podnoszeniem kultury zajmowały się także w tym okresie organizacje oraz zrzeszenia ziemian i chłopów, jak towarzystwa rolnicze, kółka rolnicze, izby rolnicze.

W latach 1945-1990, pomimo częstych zmian koncepcji oświaty rolniczej, przeważała tendencja jej rozwoju, intensyfikacji oraz różnicowania form. Na system szkolnej oświaty rolniczej składają się obecnie: zasadnicze, średnie i policealne szkoły rolnicze oraz 9 wyższych uczelni rolniczych. Pozaszkolna oświata rolnicza obejmuje: państwowe doradztwo rolnicze (Ośrodki Doradztwa Rolniczego, Instytuty i Stacje Doświadczalne), doradztwo świadczone przez spółdzielczość wiejską i organizacje rolnicze, przysposobienie rolnicze młodzieży oraz upowszechnianie oświaty rolniczej w środkach masowego przekazu.

Wykaz szkół rolniczych wg województw (2018):

  • dolnośląskie: Mokrzeszów, Rudna
  • pomorskie: Swarożyn
  • kujawsko-pomorskie: Bydgoszcz, Kowal, Stary Brześć, Sypniewo
  • lubelskie: Jabłoń, Korolówka-Osada, Leśna Podlaska, Okszów, Potoczek, Różaniec, Siennica Różana
  • lubuskie: Bobowicko, Henryków, Kamień Mały
  • łódzkie: Dobryszyce, Mieczysławów, Widzew, Zduńska Dąbrowa, Lututów
  • małopolskie: Bystra, Hańczowa, Nowy Targ
  • mazowieckie: Golądkowo, Gołotczyzna, Sokołów Podlaski, Stare Lubiejewo, Studzieniec
  • opolskie: Bogdańczowice, Głubczyce
  • podkarpackie: Nowosielce, Rzemień
  • podlaskie: Janów, Marianowo, Rudka, Sejny, Suwałki
  • śląskie: Żarnowiec, Nakło Śląskie, Bielsko-Biała
  • świętokrzyskie: Chroberz, Sandomierz, Sichów Duży
  • warmińsko-mazurskie: Dobrocin, Karolewo
  • wielkopolskie: Brzostowo, Powiercie, Marszew
  • zachodniopomorskie: Bonin, Mieszkowice

Obecnie, w Polsce istnieją 52 szkoły rolnicze podległe Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które mogą kształcić w zawodach określonych rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, takich jak: cukiernik, jeździec, kucharz, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, ogrodnik, operator maszyn i urządzeń przemysłu spożywczego, piekarz, przetwórca ryb, pszczelarz, rolnik, rybak śródlądowy, wędliniarz, technik agrobiznesu, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, technik inżynierii środowiska i melioracji, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki (również: technik mechanizacji rolnictwa - do roku szkolnego 2018/2019), technik ogrodnik, technik przetwórstwa mleczarskiego, technik pszczelarz, technik rolnik, technik rybactwa śródlądowego, technik technologii żywności, technik turystyki wiejskiej, technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technik weterynarii, technik żywienia i usług gastronomicznych.

Priorytety szkół rolniczych podlegających Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako ośrodków edukacji rolniczej to:

  • modyfikacja kierunków i treści kształcenia, w dostosowaniu do zmieniających się warunków produkcji i życia na wsi;
  • unowocześnianie bazy dydaktycznej szkół i placówek rolniczych, poprzez doposażenie w urządzenia, sprzęt i maszyny do produkcji rolniczej i przetwórstwa;
  • rozszerzanie i różnicowanie oferty edukacyjnej dla dorosłych mieszkańców wsi, uwzględniającej ich potrzeby i oczekiwania w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
  • upowszechnianie kształcenia modułowego z ukierunkowaniem na zapewnienie indywidualizacji procesu nauczania i zwiększenie elastyczności kształcenia;
  • włączanie szkolnictwa rolniczego we współpracę z placówkami i instytucjami oświatowymi, naukowymi, doradztwa rolniczego organizacjami branżowymi i podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą;
  • podnoszenie jakości i efektywności kształcenia poprzez tworzenie ośrodków egzaminacyjnych dla egzaminów zawodowych i potwierdzania kwalifikacji nabytych w formie kształcenia ustawicznego.

Przyszłość oświaty rolniczej w Polsce zapowiada się obiecująco, tym bardziej, że w 2018 r. nastąpiło rozszerzenie sieci szkół resortowych o kolejne 5 szkół, które zostały przejęte przez ministra rolnictwa od samorządów powiatowych; a od 1 stycznia 2019 r. nastąpi przejęcie przez MRiRW nowych szkół rolniczych. Poza tym w celu wyrównywania szans edukacyjnych mieszkańców obszarów wiejskich, podnoszenia poziomu i jakości kształcenia młodzieży i dorosłych uczących się w szkołach rolniczych, minister rolnictwa zaplanował w budżecie na 2018 r. dla 52 resortowych szkół rolniczych, kwotę 218 mln 844 tys. zł z przeznaczeniem na działalność edukacyjną, w tym na rozwój bazy dydaktycznej szkół kwotę 7 mln 620 tys. zł.

Oprac. Aleksandra Szymańska

Źródło:

  • Grabińska, Zarys rozwoju oświaty rolniczej w Polsce do 1939, [w:] „Szkice Podlaskie” 2004 nr 12
  • Przyszłość oświaty rolniczej w Wielkopolsce, tekst dostępny w Internecie: http://www.wir.org.pl/archiwum/aktualne/przyszlosc_oswiaty2013.htm
  • Stan oświaty rolniczej w Polsce - Szkoły rolnicze prowadzone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, 2011, MRiRW – broszura
  • Wesołowski, Uwag kilka o stanie oświaty rolniczej, tekst dostępny w Internecie: http://www.wir.org.pl/archiwum/siewca/oswiata_rolnicza.htm
  • Wieczorek, Historia szkolnictwa rolniczego w Polsce, skrypt SGGW, Warszawa 1976 s. 17.

 

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter